Raport PKL nt. wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem
Polski Klub Lotniczy opracował raport zatytułowany „Analiza procesów
wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym w
Rzeczypospolitej Polskiej”. Celem Raportu jest przedstawienie niezależnej analizy procesów wdrażania
w Polsce systemów zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym
(SSP 1 oraz SMS 2), po zakończeniu I etapu recertyfikacji ośrodków
szkolenia lotniczego oraz przewoźników lotniczych, czyli tzw. konwersji
certyfikatów.
Przedmiotem Raportu jest opisanie wymagań międzynarodowych, regionalnych i krajowych, ustanowionych dla systemów zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym oraz ich porównanie ze stanem faktycznym realizowanym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Raport sporządzono z wykorzystaniem metody analizy luk i wypełniona
lista kontrolna ujawnia występujące braki i jest obiektywną oceną
przygotowania Polski do wdrożenia systemów zarządzania bezpieczeństwem
lotnictwa cywilnego w reżimie SARPs ICAO 10.
Raport został oparty głównie na dokumentach i informacjach powszechnie
dostępnych na oficjalnych stronach internetowych Ministerstwa
Infrastruktury i Rozwoju, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Państwowej Komisji
Badania Wypadków Lotniczych, Sejmu RP oraz ICAO i EASA 11, a także
obcych władz lotniczych i informacjach z fachowej prasy branżowej oraz
ze źródeł organizacji pozarządowych.
Najważniejszymi wnioskami wyciągniętymi z analizy są stwierdzenia, że
polskie organy władzy lotniczej nie stworzyły warunków wymaganych przez
ICAO do pełnego wdrożenia systemów zarządzania bezpieczeństwem lotnictwa
cywilnego w Polsce oraz liczba stwierdzonych przez organ certyfikujący
niezgodności i obserwacji w obszarze zarządzania bezpieczeństwem
wskazuje, że system zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach
lotniczych nie został w Polsce skutecznie wdrożony.
Ze względu na brak oficjalnych publikacji rządowych, nie jest możliwe
obiektywne ustalenie nie tylko, jaki jest faktyczny stan bezpieczeństwa
lotnictwa cywilnego w Polsce, ale nawet jego trendów, czyli, czy się
polepsza, czy też może się pogarsza i czy nie wymaga już interwencji
Państwa?
PKL ma nadzieję, że publikacja Raportu przyczyni się do poprawy sytuacji
w zakresie zarządzania bezpieczeństwem operacji lotniczych w naszym
kraju. Raport jest przekazany do wiadomości opinii publicznej,
specjalistom branży lotniczej oraz organów państwowych odpowiedzialnych
za tworzenie, wdrażanie i nadzór nad systemami bezpieczeństwa w
lotnictwie cywilnym w Polsce.
Polski Klub Lotniczy
Komentarze
Prześlij komentarz