Piotr Samson: technologie i legislacja w lotnictwie to wyzwania dla przewodniczącego rady zarządzającej EASA
Nowe technologie w samolotach, jak np. napęd
elektryczny, kwestie środowiskowe, przygotowywanie europejskich
przepisów legislacyjnych dot. bezpieczeństwa lotniczego - to zadania,
którymi w ciągu czterech lat ma zająć się nowy przewodniczący rady
zarządzającej EASA, prezes ULC Piotr Samson.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson
został w ubiegłym tygodniu powołany na przewodniczącego rady
zarządzającej Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA). To jedna z najważniejszych organizacji odpowiedzialna za
bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym.
"Wybór prezesa ULC na przewodniczącego rady
zarządzającej EASA udowadnia, że Polska jest w światowej pierwszej
lidze. Zdobywamy zaufanie i wiarygodność naszych partnerów, a krajowi
specjaliści są doceniani przez międzynarodowe gremia. To pokazuje, że
jesteśmy doceniani, że praca ULC jest dostrzegana w całej Europie, jest
na najwyższym europejskim poziomie" - powiedział we wtorek na
konferencji prasowej pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister
infrastruktury Marcin Horała, który pogratulował Samsonowi nowej
funkcji.
Samson został jednomyślnie wybrany na stanowisko
przewodniczącego podczas posiedzenia rady zarządzającej w Kolonii.
Zastąpi na tym stanowisku Pekkę Henttu – szefa fińskiej władzy
lotniczej. Samson nadal będzie pełnił obowiązki prezesa ULC.
"Dla mnie to wielki sukces i honor. Ale to wynik
pracy zespołowej i tego, co konsekwentnie robimy, planujemy w ULC od
trzech lat. To wynik naszej dobrze zaplanowanej polityki zagranicznej,
którą prowadzimy zgodnie z prawem lotniczym w imieniu Polski na arenie
europejskiej i światowej" - powiedział Samson. Jak mówił, nie miał kompleksów, by ubiegać się o
nową funkcję i był dobrze przygotowany. "Udało mi się również stworzyć
pewną koalicję europejską z państwami średniej wielkości i również z
tymi mniejszymi" - dodał. Samson wskazał, że EASA jest Centralną Agencją Europejską, która odpowiada za nadzór nad całym lotnictwem w Europie.
"W ciągu tej kadencji czteroletniej są nowe
wyzwania przed Agencją, tak samo również przed naszym lotnictwem. I
głównie tym czynnikiem, który powoduje te zmiany jest tzw. green deal,
czyli kwestie związane ze środowiskiem. I nie miejmy w głowie, że chodzi
tylko o ograniczenie emisji CO2" - tłumaczył Samson. Wyjaśnił, że chodzi również o kwestie techniczne,
którymi zajmuje się EASA. "Czyli certyfikowaniem wszystkich statków
powietrznych, lotnisk, również urządzeń ruchu lotniczego. Nowe statki
powietrzne, nowe technologie w ciągu tych czterech lat będą wchodzić.
Napęd elektryczny w samolotach, to jest jedna z ważniejszych rzeczy,
która nas czeka. I tym się zajmuje EASA" - powiedział.
Jak dodał, EASA zajmuje się bieżącym nadzorem nad
europejskim agencjami zarządzającymi ruchem lotniczym, a także
przygotowywaniem projektów legislacyjnych dla Unii Europejskiej. "Myślę, że dzięki tej decyzji o moim wyborze
również nam -jako Polsce i ULC-owi - będzie łatwiej, ponieważ będziemy
bliżej procesu tworzenia europejskich przepisów dotyczących całego
lotnictwa" - powiedział.
EASA powstała w 2012 r., jej siedzibą jest
Kolonia. Zarządza nią dyrektor wykonawczy EASA Patrick Ky. Nad nim jest
rada zarządzająca składająca się z 33 członków (28 państw UE + 4 państwa
EFTA + Komisja Europejska) oraz Dyrektor Wykonawczy EASA.
Przewodniczący Rady Zarządzającej EASA bierze
udział w najważniejszych inicjatywach unijnego lotnictwa cywilnego.
Reprezentuje członków Rady w najważniejszych wydarzeniach branżowych na
całym świecie. Kieruje także pracami rady zarządzającej EASA, która
m.in. doradza dyrektorowi wykonawczemu EASA w sprawach bezpieczeństwa
lotniczego, przyjmuje budżet EASA, Europejski Plan Bezpieczeństwa
Lotniczego czy roczne sprawozdanie z działalności Agencji, przesyłane do
Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej i
Trybunału Obrachunkowego.
Komentarze
Prześlij komentarz