Nowe narzędzia ICM dla lotnictwa zostały zaprezentowane w Bangkoku
Identyfikacja strategicznej współpracy pomiędzy
lotniskami, ocena konsekwencji ekonomicznych fuzji linii lotniczych oraz
otwieranie nowych, bezpośrednich połączeń komunikacyjnych dalekiego,
globalnego zasięgu – to wyzwania na które odpowiada nowe narzędzie
analityczne GATO Decision Support System, rozwinięte przez
Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Obliczeniowego
Uniwersytetu Warszawskiego (ICM).
Kierownik projektu GATO – dr Jan Malawko –
zaprezentował osiągnięcia ICM podczas seminarium International Civil
Aviation Organisation (ICAO) nt. analityki danych w lotnictwie (ICAO
Aviation Data and Analysis Seminar, Bangkok, 10-13 grudnia 2019 r.).
Prezentacja dr Malawko dotyczyła predykcyjnej i
wizualnej analizy danych lotniczych służącej do natychmiastowej
interpretacji wyników. Narzędzia takie są konieczne i bezcenne do oceny
logistycznych, operacyjnych i ekonomicznych skutków różnorodnych
czynników zewnętrznych oraz decyzji operacyjnych wpływających na jakość,
niezawodność, bezpieczeństwo oraz dochodowość w obszarze lotów
cywilnych.
Dr Malawko wyróżnił trzy różne aspekty synergii ruchu lotniczego:
- Identyfikację możliwości strategicznej współpracy pomiędzy lotniskami;
- Ocenę konsekwencji fuzji linii lotniczych;
- Otwieranie nowych, bezpośrednich połączeń lotniczych.
5 modułów analitycznych GATO
Sesja zatytułowania Łączność lotnicza a
konkurencyjność – znajdowanie synergii pomiędzy liniami lotniczymi i
lotniskami przy użyciu analityki wizualnej wielkich danych [Air
Connectivity and Competition – Finding Airport and Airline synergies
using visual Big Data analytics], była okazją do zaprezentowania wyników
5-letniej współpracy pomiędzy ICM z ICAO nad projektem GATO, w ramach
którego opracowano już pięć modułów analitycznych:
- Analiza linii lotniczych [Airline];
- Analiza lotnisk, [Airport];
- Analiza krajów, [Country];
- Analiza tras lotniczych [Route];
- Swoboda lotu [Freedom of the Air].
Dotychczasowy wynik projektu oparty jest na
kompletnym repozytorium danych (Big Data Air Traffic) zawierającym
miliardy zapisów z ostatnich ośmiu lat.
Emergency Squawk Detection System
Dr Malawko zaprezentował również system detekcji
lotniczych sygnałów alarmowych w czasie rzeczywistym [Emergency Squawk
Detection System]. Celem tej aplikacji – zbudowanej również w ICM – jest
monitorowanie i zbieranie sygnałów o niebezpieczeństwie, wysyłanych
przez samoloty (w szczególności tzw. squawks 7500, 7600 i 7700). System
pobiera dane ADS-B z FlightAware w czasie rzeczywistym i przechowuje
przefiltrowane, znormalizowane i zagregowane rekordy w repozytorium
danych ICM.
Interfejs API w postaci usług internetowych
RESTful pozwala na obrazowanie aktualnych sytuacji awaryjnych podczas
lotu: określa ich znaczenie, cechy geograficzne i trendy czasowe.
Interfejs umożliwia również analizę zdarzeń z przeszłości. Ponadto
system filtruje wyniki fałszywie pozytywne. Alerty związane z bieżącymi
sytuacjami kryzysowymi można również aktywnie przekazywać
zainteresowanym stronom zewnętrznym, takim jak CAA i ANSP (i innym).
W czerwcu tego roku dr Malawko mówił o GATO jako
narzędziu wspomagania decyzyjnego do optymalizacji przewozów lotniczych
oraz o systemie detekcji sygnałów alarmowych statków powietrznych w
czasie rzeczywistym (Emergency Squawk Detection System), na branżowej
konferencji ICAO w Istambule.
Dr Jan Malawko jest adiunktem w
Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Obliczeniowego
Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmuje się zastosowaniem analityki
wielkich danych oraz wizualizacją w obszarze lotnictwa. Od 2015 r.
nadzoruje wspólny projekt pomiędzy ICM a Międzynarodową Organizacją
Lotnictwa Cywilnego [ICAO – International Civil Aviation Organisation].
Aplikacje ICAO
Aplikacje – GATO oraz Emergency Squawk Detection
System (jako istotna część ADS-B) – zostały przedstawione również
podczas warsztatowej części konferencji. Szkolenie praktyczne
obejmowało:
- Prognozowanie ruchu [Traffic forecasting application];
- Prognozowanie floty i personelu lotniczego [Fleet and aviation personnel forecasting application];
- Analizę kosztów i korzyści [Cost-benefit analysis application];
- Taryfy lotnicze (opłaty za usługi nawigacji lotniskowej i powietrznej) [Aero-Tariffs]
- Optymalizację globalnego systemu przewozów lotniczych [GATO – Global Air Transport Optimisation]
- Automatic Dependent Surveillance – Broadcast (ADS-B)
- ICAO data +
Seminarium ICAO
W seminarium ICAO wzięło udział prawie stu
przedstawicieli państw, głównie z regionu Azji i Pacyfiku; środowisk
akademickich, przemysłu (lotniska, linie lotnicze, producenci samolotów)
oraz organizacji lotniczych (ACI World, AAPA, EASA, IATA, IFALPA).
Wśród tematów konferencji znalazły się między innymi:
- Pozamiejski model pasażerski Międzynarodowego Forum Transportu (ITF): struktura i prognozy;
- Ekonomia portów lotniczych;
- Ekonomia linii lotniczych;
- Prognozowanie i analiza kosztów oraz korzyści w planowaniu transportu lotniczego;
- Wykorzystanie Big Data, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i wizualizacji do celów bezpieczeństwa i nawigacji lotniczej.
Seminarium było okazją do wspierania dialogu
między państwami, organizacjami międzynarodowymi i zainteresowanymi
stronami na temat wykorzystania danych i analiz lotniczych w celu
ułatwienia podejmowania decyzji opartych na danych.
Seminarium dało również uczestnikom okazję do
zapoznania się z nowymi rozwiązaniami ICAO – w tym pochodzącymi z ICM – w
zakresie dostępnych danych i analiz, aby pomóc państwom w optymalizacji
społecznych i ekonomicznych korzyści regionalnego transportu
lotniczego.
źródło: dlapilota.pl
Komentarze
Prześlij komentarz