Raport końcowy dotyczący katastrofy B738 FlyDubai w Rostowie nad Donem
Rosyjski
Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) opublikował raport końcowy dot.
katastrofy B738 FlyDubai (znaki rejestracyjne A6-FDN) do której doszło 19 marca
2016 r. o godz. 00:41 UTC na lotnisku w Rostowie nad Donem. Na pokładzie
samolotu, który wykonywał rejs FZ-981 z Dubaju, znajdowało się 55 pasażerów i 7
członków załogi – wszyscy zginęli.
Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumencie, z
powodu trudnych warunków atmosferycznych, w tym turbulencji i porywistego
wiatru, piloci wykonali odejście na drugi krąg i wtedy stracili kontrolę nad
samolotem. Statek powietrzny prawie pionowo wbił się w ziemię zabijając
wszystkich na pokładzie. Jako główne czynniki, które doprowadziły do wypadku,
MAK wskazał nieprawidłową konfigurację statku powietrznego i działania załogi,
w tym kapitana, który utracił świadomość sytuacyjną podczas lotu według wskazań
przyrządów w nocy.
Wśród czynników przyczyniających się do wypadku
znalazły się brak „psychologicznej gotowości” załogi do wykonania drugiego go
around. Badacze stwierdzili, że po pierwszym nieudanym podejściu, kapitan
doświadczył „stresu emocjonalnego”, ponieważ obawiał się, że może potencjalnie
przekroczyć swój czas czynności lotniczych na lot powrotny. Gdyby do tego
doszło, byłoby to wbrew zaleceniom linii, która wymagała aby priorytetowo
traktować lądowanie na lotnisku docelowym.
Kapitan również nie zareagował na podpowiedzi
pierwszego oficera, a dodatkowo załoga była przemęczona co wpływało na jakość
podejmowanych pilotów decyzji.
Pełny raport końcowy dotyczący wypadku B738 FlyDubai
dostępny jest tutaj (LINK)
źrodło: dlapilota.pl
Komentarze
Prześlij komentarz