Dobre wyniki przewozów pasażerskich w transporcie lotniczym w pierwszej połowie 2019 roku. Dane ULC
W pierwszej połowie 2019 roku polskie
lotniska obsłużyły 22,3 mln pasażerów, czyli o 7 proc. więcej niż w
analogicznym okresie roku ubiegłego. Pokazuje to jednak spadek dynamiki
wzrostu w porównaniu z 2018 rokiem, gdzie w pierwszym półroczu wzrost
ten wynosił aż 16 proc.
Liderem wśród krajowych portów lotniczych pod
względem liczby pasażerów jest niezmiennie Lotnisko Chopina w Warszawie,
jednak większy wzrost liczby obsłużonych pasażerów osiągnął w pierwszym
półroczu 2019 roku Port lotniczy Kraków-Balice – aż o 615 tys.
pasażerów więcej niż w pierwszej połowie roku 2018, co przełożyło się na
19 proc. dynamikę wzrostu. Wśród przewoźników lotniczych na pierwszym
miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair
ale najszybciej rosną Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły ponad
702 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018 roku,
osiągając tym samym 15 procentową dynamikę wzrostu.
Półrocze na plus dla większości portów lotniczych i przewoźników
Wśród portów lotniczych najwięcej
pasażerów obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego usług w
pierwszym półroczu 2019 roku skorzystało ponad 8,5 mln pasażerów. Port
odnotował wzrost o 7 proc. i obsłużył o ponad 591 tys. pasażerów więcej,
niż w pierwszej połowie 2018 roku. Drugim lotniskiem pod względem
liczby przewiezionych pasażerów był Port Lotniczy Kraków-Balice, który
osiągnął największy wzrost ilościowy w półroczu (615 tys. pasażerów)
oraz dynamikę wzrostu w wysokości 19 proc. W dalszej kolejności bardzo
dobre wyniki osiągnęły porty Wrocław-Strachowice (146 tys. pasażerów
więcej i 10 proc. wzrostu), Gdańsk im. L. Wałęsy (136 tys. pasażerów
więcej i 6 proc. wzrostu) oraz Warszawa-Modlin (76 tys. pasażerów więcej
i 5 proc. wzrostu).
Umiarkowane statystyki odnotowały porty
lotnicze obsługujące poniżej 1 mln pasażerów rocznie. Najlepsze wyniki
osiągnął w tej grupie port lotniczy Olsztyn-Mazury (13 tys. pasażerów
więcej i 27 proc. wzrostu), a następnie Łódź-Lublinek (10 tys. pasażerów
więcej i 10 proc. wzrostu) oraz Bydgoszcz-Szwederowo (7,7 tys.
pasażerów więcej i 4 proc wzrostu). W pierwszej połowie 2019 roku spadek
zanotowano w przypadku portów lotniczych Lublin, Szczecin-Goleniów oraz
Zielona Góra-Babimost.
Wśród przewoźników lotniczych w
pierwszym półroczu 2019 roku ponownie najszybciej rosły Polskie Linie
Lotnicze LOT, które przewiozły w tym czasie ponad 702 tys. pasażerów
więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i osiągnęły 15
procentową dynamikę wzrostu. Drugi wynik pod względem wzrostu liczby
przewiezionych pasażerów należał do Enter Air – ponad 240 tys. pasażerów
więcej i 36 proc. dynamika wzrostu. Największym przewoźnikiem w Polsce
pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje niskokosztowy
Ryanair, który osiągnął w pierwszej połowie 2019 roku trzeci wynik pod
względem wzrostu ilościowego – 222 tys. pasażerów więcej i 4 proc.
wzrostu. Z kolei drugi największy przewoźnik niskokosztowy w Polsce –
Wizz Air – odnotował w pierwszym półroczu 2019 roku bardzo nieznaczny
wzrost w wysokości 1 proc., czyli przewiózł o 53 tys. pasażerów więcej
niż w pierwszej połowie 2018 roku, przede wszystkim na skutek
zmniejszenia oferowania w pierwszym kwartale roku i zamknięcia baz w
Poznaniu oraz Lublinie.
Przewozy krajowe i międzynarodowe
Przewozy międzynarodowe w polskich
portach lotniczych w pierwszej połowie 2019 roku odnotowały 7,7 proc.
dynamikę wzrostu w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. To o 2,3
punkty procentowe więcej od portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba
operacji w tym okresie wzrosła zaś o 6 proc. Wynik ten został osiągnięty
dzięki przewozom regularnym, w ramach których przewieziono 1,5 mln
pasażerów więcej, niż w pierwszym półroczu roku 2018, podczas gdy w
ramach przewozów czarterowych przewieziono o 80 tys. pasażerów mniej,
niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wśród przewoźników w tym
segmencie liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje
Ryanair, jednakże ponownie wyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT
(+555 tys. pasażerów i 17 proc. wzrostu).
Przewozy krajowe odnotowały wzrost
przewiezionych pasażerów o 4 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku, co
jest znaczną poprawą po spadkach notowanych w roku ubiegłym. Na skutek
tego, polskie porty osiągnęły wynik o 3,6 punktów procentowych lepszy,
niż porty ACI Europe. Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL
LOT, który osiągnął również najlepszy wzrost ilościowy w wysokości 147
tys. pasażerów (9 proc.) w stosunku do pierwszej połowy 2018 roku.
Dobry okres w ruchu regularnym
Przewozy regularne osiągnęły w pierwszym
półroczu 2019 roku wzrost w wysokości 9 proc., czyli o ponad 1,6 mln
pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Najbardziej
popularnymi kierunkami były Wielka Brytania, Niemcy i Włochy, przy czym
największe wzrosty pod względem liczby przewiezionych pasażerów
zaobserwowano w przypadku Ukrainy (+376 tys. pasażerów i 73 proc.), a
następnie Niemiec (+147 tys. pasażerów i 7 proc.) oraz Wielkiej Brytanii
(+140 tys. pasażerów i 4 proc. wzrostu). Do największych spadków doszło
zaś w przypadku Szwecji, Hiszpanii i Izraela.
Największe wzrosty ilościowe w pierwszej
połowie 2019 roku w ruchu regularnym odnotowało Lotnisko Chopina w
Warszawie (ponad 763 tys. pasażerów więcej i 10 proc.), a następnie port
Kraków-Balice (+620 tys. pasażerów i 20 proc.) i Gdańsk im. L. Wałęsy
(+127 tys. pasażerów i 6 proc.). Spadki odnotowały porty lotnicze
Lublin, Szczecin-Goleniów, Poznań-Ławica, i Zielona Góra-Babimost.
Największą dynamikę wzrostu wśród
przewoźników osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym w
pierwszym półroczu 2019 roku ponad 652 tys. pasażerów więcej, niż w
analogicznym okresie 2018 roku. Na pierwszym miejscu pod względem liczby
przewiezionych pasażerów pozostaje natomiast Ryanair. Przewoźnicy
niskokosztowi w rynku przewozów regularnych mają udział w wysokości 55
proc., a przewoźnicy sieciowi 43 proc. Pozostałe 2 proc. należy do
przewoźników czarterowych, którzy również oferują tego typu przewozy.
Porównując te wyniki z pierwszym półroczem roku 2018 należy zauważyć, że
udział przewoźników sieciowych oraz czarterowych w tym segmencie rynku
wzrasta kosztem udziału przewoźników niskokosztowych, jednak zmiany te
są stosunkowo niewielkie.
Przewozy czarterowe notują spadki
W pierwszym półroczu 2019 roku liczba
pasażerów podróżujących w ramach przewozów czarterowych z/do polskich
portów lotniczych spadła o ponad 4 proc., czyli o ok. 82 tys. osób, na
co największy wypływ miało bankructwo przewoźnika Small Planet i, co za
tym idzie, znaczny spadek przewozów czarterowych na Lotnisku Chopina w
Warszawie. Najbardziej popularnymi kierunkami w półroczu były Turcja, a
następnie Grecja i Egipt. Najwyższy wzrost ilościowy odnotowała Turcja
(o ponad 143 tys. pasażerów więcej i 50 proc. w porównaniu do pierwszej
połowy 2018 roku). Drugie miejsce należało do Egiptu z wzrostem o ponad
50 tys. pasażerów, czyli 27 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się
Tunezja ze wzrostem o 21 tys. pasażerów i 60 proc.
Natomiast wśród kierunków typowo
wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych
najbardziej popularne okazały się Hiszpania, Włochy i Malta. Tego typu
ruch odnotował w pierwszym półroczu 2019 roku wzrost o zaledwie 1 proc.,
głównie za sprawą spadków notowanych w tym segmencie w pierwszym
kwartale tego roku.
Wśród portów lotniczych największy
wzrost pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port Katowice-Pyrzowice z
wynikiem +31 tys. pasażerów i 5 proc. wzrostu w porównaniu z pierwszą
połową 2018 roku. W dalszej kolejności wzrosty w tym segmencie ruchu
odnotował również port lotniczy Wrocław-Strachowice z wynikiem 27 tys.
pasażerów więcej, co dla tego portu oznacza wzrost o 18 proc. Trzeci w
kolejności był port lotniczy Warszawa-Modlin z wynikiem prawie 23 tys.
pasażerów więcej, co dla tego portu oznacza ponad 1,8 tysiąca procentową
dynamikę wzrostu. Spadki w przewozach czarterowych odnotowało przede
wszystkim Lotnisko Chopina w Warszawie, a w dalszej kolejności port
lotniczy Poznań-Ławica i Kraków-Balice.
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w
ruchu czarterowym w pierwszym półroczu 2019 roku przewiózł Enter Air, a
następnie Smartwings i Ryanair Sun. Największym wzrostem może pochwalić
się Ryanair Sun, który przewiózł w tym okresie o 127 tys. pasażerów
więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Pod względem dynamiki
wzrostu liczby pasażerów drugi był Enter Air (+94 tys. pasażerów), a
następnie Onur Air (+51 tys. pasażerów).
źródło: ULC
Komentarze
Prześlij komentarz