Strefa ograniczona R-140 w związku z obchodami 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej

W związku z organizowanymi w Warszawie w dniach 30.08 – 02.09.2019 roku obchodami 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej oraz na potrzebę zabezpieczenia towarzyszących im wydarzeń, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na wniosek służb państwowych publikuje NOTAM wprowadzający strefę ograniczoną R-140. Jednocześnie PAŻP w formie załączników przekazuje dodatkowe zasady obowiązujące w trakcie aktywności tej strefy.

Załącznik nr 1

1. Strefa ograniczona – R-140 (Warszawa)
2. Termin: od 2019-08-30 godz. 22.00 UTC do 2019-09-02 godz. 22.00 UTC.
R-140
Granice poziome (WGS 84):
Koło o promieniu 50 km i środku w punkcie o współrzędnych: 52°14′08″N 021°02′24″E
Granice pionowe:
Górna granica: FL 095
Dolna granica: GND

W strefie ograniczonej R-140 obowiązuje całkowity zakaz wykonywania lotów załogowych i bezzałogowych statków powietrznych (bez względu na wagę BSP).

Loty zwolnione z zakazu wykonywania lotów w strefie R-140:

a) loty o statusie: HEAD, STATE, HOSP, MEDEVAC, SAR, FFR;
b) loty operacyjne wykonywane na hasło: GARDA, RATOWNIK lub sygnał ALFA SCRAMBLE;
c) loty wykonywane zgodnie z instrumentalnymi procedurami podejścia do lądowania i odlotu, opublikowanymi w AIP Polska lub loty wektorowane radarowo przez ATC z przyczyn operacyjnych;
d) loty wykonywane w strefach ATZ, MCTR, MTMA na warunkach określonych przez Centrum Operacji Powietrznych - Dowództwo Komponentu Powietrznego;
e) loty lotnictwa państwowego.

Dowódca załogi statku powietrznego (lub organizator lotu) wykonujący lot przez aktywną strefę ograniczoną R-140 o statusie: HEAD, STATE, HOSP, MEDEVAC, SAR, FFR, na hasło: GARDA, RATOWNIK lub państwowym statkiem powietrznym ma obowiązek niezwłocznie powiadomić przed planowanym lotem Szefa Zespołu Dyżurnego Dyżurnej Służby Operacyjnej Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwo Komponentu Powietrznego, tel. +48 261 828 202/220.

Załogi statków powietrznych wykonujące loty wewnątrz strefy ograniczonej R-140 mają obowiązek utrzymywać dwustronną łączność radiową z właściwym organem ATS dla danej przestrzeni powietrznej.

Zabrania się składania planów lotów z powietrza na wlot w strefę ograniczoną R-140.

Inne loty w rejonie ograniczeń możliwe jedynie za zgodą Dowódcy Centrum Operacji Powietrznych – Dowódcy Komponentu Powietrznego po uprzednim złożeniu wniosku nie później niż 24 godziny przed planowanym lotem, tel. +48 261 828 280, +48 261 828 202/220,
fax +48 261 828 467, email: cop.srl@ron.mil.pl

Informacja o faktycznym czasie trwania lub zawieszeniu ograniczeń będzie dostępna w AMC Polska tel. + 48 22 574 57 31.

Załącznik nr 2

1. Dowódca Centrum Operacji Powietrznych – Dowódca Komponentu Powietrznego jest upoważniony do zmiany (wstrzymanie lub skrócenie) czasu aktywności strefy ograniczonej
(R-140), tel. +48 261 828 280, +48 261 828 202/220.

2. Inne loty z wyłączeniem BSP w strefie ograniczonej (R-140), możliwe jedynie po zmianie terminu aktywności strefy R przez Dowódcę Centrum Operacji Powietrznych – Dowódcę Komponentu Powietrznego lub wydaniu zgody na wlot w strefę R-140 przez Dowódcę Centrum Operacji Powietrznych – Dowódcę Komponentu Powietrznego, po uprzednim złożeniu wniosku nie później niż 24 godz. przed planowanym lotem: tel.: +48 261 828 280, +48 261 828 202/220, fax: +48 261 828 467, email: cop.srl@ron.mil.pl

Wniosek powinien zawierać:

- typ statku powietrznego, znak wywoławczy, numer rejestracyjny;
- cel przelotu;
- lotnisko startu i lotnisko lądowania;
- data, czas startu i lądowania (UTC);
- skład załogi oraz listę pasażerów;
- telefon kontaktowy do dowódcy załogi.

Dowódca załogi statku powietrznego po uzyskaniu zgody na wlot w strefę R-140, bez względu na klasę przestrzeni, w której lot będzie wykonany, zobowiązany jest do:

– złożenia planu lotu (FPL) oraz wpisania w polu nr 18 numeru zgody na wlot do strefy R-140 otrzymanej z Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego;
– powiadomienia nie później niż 3 godziny przed planowanym lotem telefonicznie Szefa Zespołu Dyżurnego Dyżurnej Służby Operacyjnej Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego, tel.: +48 261 828 202/220;
- utrzymywania dwustronnej łączności radiowej z właściwym organem ATS dla danej przestrzeni powietrznej.

Zabrania się: składania planu lotu z powietrza (AFIL -Flight Plan filed in the air) na wlot w strefę R-140.

Dowódca załogi statku powietrznego (lub organizator lotu) wykonujący lot przez aktywną strefę ograniczoną R-140 o statusie: HEAD, STATE, HOSP, MEDEVAC, SAR, FFR, na hasło: GARDA, RATOWNIK lub państwowym statkiem powietrznym ma obowiązek niezwłocznie powiadomić przed planowanym lotem Szefa Zespołu Dyżurnego Dyżurnej Służby Operacyjnej Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwo Komponentu Powietrznego, tel.: +48 261 828 202/220.

3. Loty państwowych Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) w strefie ograniczonej

R-140 możliwe jedynie za zgodą Dowódcy Centrum Operacji Powietrznych – Dowódcy Komponentu Powietrznego po uprzednim złożeniu wniosku nie później niż 72 godz. przed planowanym lotem: tel.: +48 261 828 280, +48 261 828 202/220, fax: +48 261 828 467,
email: cop.srl@ron.mil.pl

Wniosek powinien zawierać:

- typ BSP, znak wywoławczy, numer rejestracyjny;
- cel przelotu;
- miejsce startu i miejsce lądowania;
- data, czas startu i lądowania (UTC);
- imię i nazwisko operatora BSP oraz przydział służbowy;
- telefon kontaktowy do operatora BSP.

Loty państwowych BSP w strefie ograniczonej R-140 mogą odbywać się tylko w warunkach VLOS zgodnie z obowiązującymi przepisami, dodatkowo loty w przestrzeni kontrolowanej (CTR) mogą odbywać się na warunkach określonych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) po przesłaniu wniosku nie później niż 72 godz. przed planowanym lotem – formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie www.pansa.pl – zakładka Drony – kontakt email: drony@pansa.pl.

4. Utrzymywanie łączności radiowej

Załogi statków powietrznych wykonujące loty wewnątrz strefy ograniczonej R-140 mają obowiązek utrzymywać stałą łączność radiową z odpowiednią dla danej przestrzeni służbą ATS.

5. Organizacja ruchu lotniczego

- Strefa ograniczona R-140 wydzielona jest w przestrzeni odpowiedzialności służb APP Warszawa, TWR EPWA, TWR EPMO, FIS Warszawa, FIS Olsztyn, AFIS EPBC, TWR EPMM, APP EPMM.
- W strefie ograniczonej R-140 zostaje zachowana klasa przestrzeni powietrznej odpowiednio do klasy przestrzeni, w której strefa jest zlokalizowana.



 źródło: PAŻP

Komentarze