Od 28 lutego 2019 r. FRA (Free Route Airspace) w FIR EPWW
Zgodnie z oficjalnymi publikacjami, z dniem 28
lutego 2019 roku zaplanowano w FIR EPWW Free Route Airspace (FRA). FRA,
to to określona przestrzeń powietrzna, w której użytkownicy mogą
dowolnie planować trasy przelotów pomiędzy punktem wlotowym (entry
point) a punktem wylotowym (exit point), z możliwością budowania trasy
poprzez pośrednie (opublikowane lub niepublikowane) punkty trasy, bez
odniesienia do siatki tras ATS oraz ich dostępności. W takiej
przestrzeni, loty podlegają kontroli ruchu lotniczego.
Termin
operacyjnego wejścia w życie może ulec zmianie i jest uzależniony od
wyników kontroli potwierdzeń bezpieczeństwa i decyzji Prezesa ULC.
Geneza projektu FRA
Niniejszym chcielibyśmy zachęcić czytelników do lektury, AIP AIRAC AMDT 211 (28FEB2019) dostępnego na stronie: http://ais.pansa.pl/aip/ (wymagana bezpłatna rejestracja) lub w https://iwb.pansa.pl/
Poniżej, zebraliśmy w wyciąg z AIP dotyczący FRA.
Prosimy pamiętać, że artykuł ma jedynie charakter poglądowy i że należy
zawsze sprawdzić wszelkie dane w oficjalnych dokumentach.
Free Route Airspace w FIR EPWW
Definicje
ZNACZĄCY PUNKT NAWIGACYJNY FRA (FRA SIGNIFICANT POINT)
Punkt wlotowy na granicy poziomej FRA Horizontal Entry Point (E) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny na granicy poziomej przestrzeni FRA, od którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (E).
Punkt wylotowy na granicy poziomej FRA Horizontal Exit Point (X) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny na granicy poziomej przestrzeni FRA, do którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (X).
Punkt wlotowy na granicy poziomej FRA Horizontal Entry Point (E) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny na granicy poziomej przestrzeni FRA, od którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (E).
Punkt wylotowy na granicy poziomej FRA Horizontal Exit Point (X) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny na granicy poziomej przestrzeni FRA, do którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (X).
Punkt pośredni FRA Intermediate Point (I)
– opublikowany znaczący punkt nawigacyjny, przez który dozwolone jest
wykonywanie operacji na zasadach FRA. Punkty pośrednie FRA mogą być
używane do łączenia operacji FRA z siecią tras ATS. Znaczenie takich
punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (I).
Punkt łączący FRA dla dolotów Arrival Connecting Point (A) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny, do którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA dla ruchu przylatującego na dane lotnisko. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (A).
Punkt łączący FRA dla odlotów Departure Connecting Point (D) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny, od którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA dla ruchu odlatującego z danego lotniska. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (D).
Obszar obowiązywania POLFRA opsany jest w ENR 2.1 / ENR 6.
Punkt łączący FRA dla dolotów Arrival Connecting Point (A) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny, do którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA dla ruchu przylatującego na dane lotnisko. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (A).
Punkt łączący FRA dla odlotów Departure Connecting Point (D) – opublikowany znaczący punkt nawigacyjny, od którego dozwolone jest wykonywanie operacji na zasadach FRA dla ruchu odlatującego z danego lotniska. Znaczenie takich punktów z uwagi na FRA opisano w tabeli ENR 4.4 symbolem (D).
Obszar obowiązywania POLFRA opsany jest w ENR 2.1 / ENR 6.
Czas obowiązywania H24.
LOTY UPRAWNIONE DO FRA
Uprawnione do FRA są wszystkie loty, których wykonanie zaplanowano w granicach pionowych i poziomych POLFRA określonych w ENR 2.1, niezależnie od fazy lotu (przeloty, doloty i odloty do/z lotnisk lokalnych lub do/z lotnisk położonych w pobliżu.
PROCEDURY
W przestrzeni POLFRA użytkownicy mogą, na
specjalnych warunkach i zasadach określonych w AIP Polska i RAD,
wybierać na etapie planowania preferowane trajektorie dla swoich lotów,
korzystając ze znaczących punktów nawigacyjnych (patrz ENR 4.1 oraz ENR
4.4).
Znaczące punkty nawigacyjne w przestrzeni POLFRA
występują jako: punkty wlotowe (E) i wylotowe (X) na granicy poziomej
FRA, punkty pośrednie FRA (I) oraz punkty łączące FRA dla dolotów (A) i
odlotów (D), zgodnie z opisem w ENR 4.1 / ENR 4.4.
Dla lotów uprawnionych do FRA należy składać plany lotu przez znaczące punkty nawigacyjne FRA zgodnie z poniższą tabelą:
W przestrzeni POLFRA nie ma ograniczeń co liczby punktów pośrednich FRA (I) oraz punktów DCT wpisywanych w polu 15 planu lotu.
W przestrzeni POLFRA nie ma ograniczeń co do długości trasy DCT.
Nie należy planować lotów w odległości mniejszej niż 5 NM od opublikowanej granicy POLFRA.
Z wyjątkiem ruchu wlatującego/wylatującego do/z
FIR EPWW przez TMA w FIR EPWW, w planie lotu należy obowiązkowo
umieszczać punkt wlotowy/wylotowy FRA na granicy poziomej FRA w
przypadku wlotu/wylotu do/z przestrzeni POLFRA.
Sieć tras ATS
Sieć tras ATS w FIR Warszawa pozostaje dostępna do
planowania lotów, a korzystanie z niej jest obowiązkowe w przypadku
przelotu przez TMA powyżej FL095 oraz następujące strefy opublikowane w
ENR 2.1.2: CTA 01, CTA 02, CTA 03, CTA 04, CTA 05.
Dostęp do/z przestrzeni terminalowej
Wlot do przestrzeni POLFRA dla ruchu odlatującego należy planować przez:
Wlot do przestrzeni POLFRA dla ruchu odlatującego należy planować przez:
- punkt łączący FRA dla odlotów;
- punkt końcowy SID;
- jeśli jest to wymagane, ostatni punkt na trasie łączącej FRA;
- punkt wlotowy na granicy poziomej FRA dla odlotów z lotniska w pobliżu FIR EPWW;
- jeśli brak jest odpowiedniego SID, przez określony punkt FRA (I) w wymaganej odległości od lotniska, zgodnie z RAD.
Wylot z przestrzeni POLFRA dla ruchu przylatującego należy planować przez:
- punkt łączący FRA dla dolotów;
- punkt początkowy STAR;
- a STAR Initial Waypoint;
- jeśli jest to wymagane, pierwszy punkt na trasie łączącej FRA;
- punkt wylotowy na granicy poziomej FRA dla dolotów do lotniska w pobliżu FIR EPWW;
- jeśli brak jest odpowiedniego STAR, przez określony punkt FRA (I) w wymaganej odległości od lotniska, zgodnie z RAD.
Trasy łaczące FRA opisane są w ENR 3.5.
Schemat kierunkowości dla poziomów lotu
Schemat kierunkowości dla poziomów lotu (FLOS) obowiązujący w przestrzeni POLFRA jest zgodny z tabelą poziomów przelotów opublikowaną w ENR 1.7.
Schemat kierunkowości dla poziomów lotu (FLOS) obowiązujący w przestrzeni POLFRA jest zgodny z tabelą poziomów przelotów opublikowaną w ENR 1.7.
Ograniczenia i rezerwacje przestrzeni (Bardzo ważne!)
Nie jest dozwolone planowanie lotów przez aktywną przestrzeń podlegającą ograniczeniom, chyba że ograniczenia FUA stanowią inaczej.
W celu poprawnego zarządzania procesem walidacji planów lotu w przestrzeni POLFRA wszystkie strefy podlegające ograniczeniom powyżej FL 095 są powiązane z odpowiadającymi im FBZ i/lub odpowiednim ograniczeniem FUA. Wszystkie aktywne strefy podlegające ograniczeniom oraz przestrzenie FBZ będą publikowane w EAUP/EUUP na portalu NOP i powinny być stosowane do właściwej walidacji planów lotu.
EAUP/EUUP powinny być głównym źródłem informacji o statusie struktur przestrzeni powietrznej w kontekście planowania lotów. EAUP oraz EUUP automatycznie aktualizują wspólne repozytorium danych o przestrzeni powietrznej (CACD) obsługiwane przez zarządzającego siecią (NM). Informacje stamtąd wykorzystywane są przez IFPS do celów walidacji planów lotu.
Użytkownicy przestrzeni powietrznej powinni planować trajektorie swoich lotów z ominięciem przestrzeni niedostępnych dla cywilnych operacji, zgodnie z informacjami opublikowanymi w EAUP/EUUP lub NOTAM poprzez korzystanie z punktów pośrednich FRA w ENR 4.1 / ENR 4.4.
Nie jest dozwolone planowanie lotów przez aktywną przestrzeń podlegającą ograniczeniom, chyba że ograniczenia FUA stanowią inaczej.
W celu poprawnego zarządzania procesem walidacji planów lotu w przestrzeni POLFRA wszystkie strefy podlegające ograniczeniom powyżej FL 095 są powiązane z odpowiadającymi im FBZ i/lub odpowiednim ograniczeniem FUA. Wszystkie aktywne strefy podlegające ograniczeniom oraz przestrzenie FBZ będą publikowane w EAUP/EUUP na portalu NOP i powinny być stosowane do właściwej walidacji planów lotu.
EAUP/EUUP powinny być głównym źródłem informacji o statusie struktur przestrzeni powietrznej w kontekście planowania lotów. EAUP oraz EUUP automatycznie aktualizują wspólne repozytorium danych o przestrzeni powietrznej (CACD) obsługiwane przez zarządzającego siecią (NM). Informacje stamtąd wykorzystywane są przez IFPS do celów walidacji planów lotu.
Użytkownicy przestrzeni powietrznej powinni planować trajektorie swoich lotów z ominięciem przestrzeni niedostępnych dla cywilnych operacji, zgodnie z informacjami opublikowanymi w EAUP/EUUP lub NOTAM poprzez korzystanie z punktów pośrednich FRA w ENR 4.1 / ENR 4.4.
Dokument o dostępności tras (RAD)
Wszystkie wyjątki i ograniczenia POLFRA publikowane są w RAD i podawane do wiadomości na zasadach opisanych w ENR 1.10.
Wszystkie wyjątki i ograniczenia POLFRA publikowane są w RAD i podawane do wiadomości na zasadach opisanych w ENR 1.10.
PLANOWANIE LOTÓW FLIGHT PLANNING
Informacje dotyczące zamierzonego lotu lub części lotu, które powinny być dostarczone organom służb ruchu lotniczego, są przedstawiane w postaci planu lotu zgodnie z pkt SERA.4001 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/ 2012 (z późn. zm.).
Trasa lotu poza wyznaczonymi trasami ATS może być wyznaczona jako ciąg odcinków zdefiniowanych punktami, z uwzględnieniem poniższych warunków:
a) dla lotów poniżej FL 95: jeśli segment nie został określony jako niedostępny w RAD (Appendix 4);
b) dla lotów powyżej FL 95: zgodnie z zasadami POLFRA lub przez segmenty określone w RAD jako dostępne (Appendix 4). Ograniczenia nie dotyczą OAT.
W odniesieniu do struktur przestrzeni powietrznej powyżej FL 95, z którymi plan lotu może być kolizyjny, walidacja kolizyjności trajektorii planowanego lotu dokonywana jest w oparciu o FBZ opublikowany dla danej strefy zaplanowanej w AUP/UUP do aktywacji.
Informacje dotyczące zamierzonego lotu lub części lotu, które powinny być dostarczone organom służb ruchu lotniczego, są przedstawiane w postaci planu lotu zgodnie z pkt SERA.4001 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/ 2012 (z późn. zm.).
Trasa lotu poza wyznaczonymi trasami ATS może być wyznaczona jako ciąg odcinków zdefiniowanych punktami, z uwzględnieniem poniższych warunków:
a) dla lotów poniżej FL 95: jeśli segment nie został określony jako niedostępny w RAD (Appendix 4);
b) dla lotów powyżej FL 95: zgodnie z zasadami POLFRA lub przez segmenty określone w RAD jako dostępne (Appendix 4). Ograniczenia nie dotyczą OAT.
W odniesieniu do struktur przestrzeni powietrznej powyżej FL 95, z którymi plan lotu może być kolizyjny, walidacja kolizyjności trajektorii planowanego lotu dokonywana jest w oparciu o FBZ opublikowany dla danej strefy zaplanowanej w AUP/UUP do aktywacji.
FREE ROUTE AIRSPACE – PRZESTRZEŃ POWIETRZNA ZE SWOBODĄ PLANOWANIA TRAS
Polish Free Route Airspace (POLFRA) obejmuje kontrolowaną przestrzeń powietrzną FIR Warszawa, od FL 95 do FL 660, a także delegację służb ATS: S OF DESEN, na zasadach opublikowanych w ENR 2.1.2, z wyjątkiem przestrzeni wymienionych poniżej:
Polish Free Route Airspace (POLFRA) obejmuje kontrolowaną przestrzeń powietrzną FIR Warszawa, od FL 95 do FL 660, a także delegację służb ATS: S OF DESEN, na zasadach opublikowanych w ENR 2.1.2, z wyjątkiem przestrzeni wymienionych poniżej:
- wszystkie przestrzenie TMA, na zasadach opublikowanych w ENR 2.1.1;
- delegacja służb ATS: W OF OKX, S OF KŁODZKO, CTA01, CT02, CTA03, CTA04, CTA05, na zasadach opublikowanych w ENR 2.1.2.
Zamówienie należy składać na strefy, a nie ich
FBZ. FBZ funkcjonują jedynie na potrzeby planowania oraz walidacji
planów lotu i nie ma możliwości ich rezerwacji oraz aktywacji.
Szczegółowe informacje na temat FRA (Free Route Airspace) w FIR EPWW dostępne są tutaj (LINK).
Informacje mają charakter TYLKO
ORIENTACYJNY. Informacje operacyjne
należy sprawdzić we WSZYSTKICH OFICJALNYCH publikacjach!
Czytaj także:
Komentarze
Prześlij komentarz