Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego
20 października na całym świecie obchodzony jest
Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego, który został ustanowiony
przez Federację Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers) w dowód
uznania tej profesji i jej wkładu w rozwój transportu lotniczego.
Wsiadając do samolotu rzadko pamięta się o ich istnieniu i pracy, a
to między innymi od nich zależy bezpieczeństwo w powietrzu. Na całym
świecie kontrolerów ruchu lotniczego jest blisko 50 tysięcy, w Polsce
ponad 570 oraz kontrolerzy ruchu lotniczego w Siłach Zbrojnych RP.
Kontrola ruchu lotniczego została ustanowiona w celu usprawnienia
przepływu rosnącego w szybkim tempie ruchu lotniczego. Wypełnianiem
zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa żeglugi powietrznej w
różnych państwach i regionach świata zajmują się dedykowane jednostki,
przedsiębiorstwa i agencje. W Polsce rolę tę pełni Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). PAŻP jest jedyną instytucją w Polsce szkolącą oraz zatrudniającą cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego.
Polscy kontrolerzy ruchu lotniczego swoją służbę pełnią 365 dni w
roku, 24 godziny na dobę. Codziennie czuwają nad bezpieczeństwem blisko
pół miliona pasażerów w 2500 samolotach znajdujących się każdej doby na
polskim niebie. Kontrolerzy obsługują rocznie ponad 790.000 operacji
lotniczych.
Za każdą z tych operacji kryją się tysiące pasażerów, za których
bezpieczeństwo odpowiadają konkretni ludzie - starannie wyselekcjonowani
i gruntownie przeszkoleni. Kontroler ruchu lotniczego to szczególny
zawód, uzyskanie licencji na jego wykonywanie wymaga przejścia naboru,
odbycia intensywnego kursu (około 24 miesięcy), zdania wszystkich
egzaminów w trakcie szkolenia oraz państwowego egzaminu w Urzędzie
Lotnictwa Cywilnego.
- Po przejściu starannej, wieloetapowej selekcji i odpowiednich
przeszkoleniach spośród tysiąca chętnych - do pracy w charakterze
kontrolera trafia zaledwie kilkanaście osób.Poszukujemy kandydatów,
którzy oprócz umiejętności pracy w zespole, asertywności, wybitnej
spostrzegawczości i pamięci, muszą odznaczać się ponadprzeciętną
odpornością na stres oraz umiejętnością szybkiej oceny sytuacji i
szybkiego podejmowania decyzji. Te predyspozycje mogą zadecydować w
przyszłości o czyimś życiu. Elementem bezwzględnie wymaganym jest także
bardzo dobra znajomość języka angielskiego. Na tych jednak, którzy
przebrną sito eliminacji czeka bardzo ciekawa praca i atrakcyjne warunki
zatrudnienia – mówi prezes PAŻP Janusz Janiszewski.
Polscy kontrolerzy ruchu lotniczego należą do czołówki tego zawodu na
świecie. Widać to szczególnie dobrze w obszarze efektywności ich pracy,
w tym w niskich wartościach opóźnień generowanych w polskiej
przestrzeni powietrznej.
Kontrolerzy pełnią trzy rodzaje służb:
- Kontrolerzy obszaru są odpowiedzialni za bezpieczeństwo samolotów przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną,
- Kontrolerzy zbliżania mają za zadanie bezpieczne doprowadzenie samolotów w pobliże lotnisk docelowych na terenie Polski,
- Kontrolerzy pracujący na wieżach kontroli lotniska odpowiedzialni są natomiast za starty i lądowania samolotów, a także bezpieczne poruszanie się samolotów po płytach krajowych lotnisk.
20 października nie można zapomnieć także o informatorach służby
informacji powietrznej (FIS) opiekujących się pilotami przestrzeni tzw.
niekontrolowanej czyli tam, gdzie w większości odbywa się ruch lotnictwa ogólnego –
turystycznego, szkoleniowego, ratunkowego. Informatorzy FIS codziennie
służą pomocą załogom małych statków powietrznych w bezpiecznym
wykonywaniu lotów do wysokości 3000 metrów. Rocznie obsługują oni blisko
200.000 operacji tego rodzaju lotnictwa.
Przed Agencją stoją duże wyzwania związane z modernizacją i budową
infrastruktury lotniczej, a także budową Centralnego Portu
Komunikacyjnego. Agencja jest także odpowiedzialna za stworzenie
środowiska dla komercyjnego wykorzystania technologii dronowej,
wprowadzając rozwiązania z zakresu U-Space czyli integracji załogowego i
bezzałogowego ruchu lotniczego. - W ciągu kilku lat nastąpi wielki
rozwój w wykorzystaniu technologii bezzałogowych statków powietrznych,
rolą Agencji będzie stworzenie bezpiecznej przestrzeni powietrznej dla
wszystkich jej użytkowników – tłumaczy prezes PAŻP. - W tym celu
podejmujemy współpracę z jednostkami naukowymi i jesteśmy otwarci na
współpracę z podmiotami komercyjnymi, które mogą uczestniczyć w
wypracowaniu rozwiązań dla krajowego środowiska U-Space. Przykładem
dotychczasowej współpracy w tym obszarze jest Centralnoeuropejski
Demonstrator Dronów powołany wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego
i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią – dodaje.
Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego to święto całej
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, instytucji zarządzającej polską
przestrzenią powietrzną. Nad tym, by obecni i przyszli kontrolerzy mogli
efektywnie pełnić swą służbę, na co dzień w PAŻP pracują liczne służby
techniczne i wsparcia operacyjnego, odpowiedzialne za prawidłowe
działanie sieci urządzeń nawigacyjnych (radary), radiolatarni oraz
urządzeń umożliwiających prowadzenie korespondencji lotniczej pomiędzy
kontrolerami ruchu lotniczego a załogami samolotów znajdujących się w
polskiej przestrzeni powietrznej, a także pracownicy Inspekcji
Lotniczej, którzy z pokładów specjalistycznych samolotów pomiarowych
sprawdzają z powietrza urządzenia infrastruktury lotniczej i lotniskowej
rozmieszczone na terenie całej Polski.
PAŻP to również jedyna w Polsce instytucja szkolącą i zatrudniająca
cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. Agencja posiada własny Ośrodek
Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego, w którym w chwili obecnej na
różnych etapach szkolenia znajduje się blisko 100 słuchaczy. W
najbliższych dniach Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomi kolejny
nabór na kurs dla kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego. Do końca
2019 roku w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zatrudnionych będzie
blisko 620 kontrolerów ruchu lotniczego.