PAPUGA story
Już niedługo nowa Papuga PAŻP Beechcraft King Air 350 zacznie służbę w
inspekcji lotniczej. Dzięki samolotom pomiarowym Polska Agencja Żeglugi
Powietrznej kontroluje stan urządzeń radiolokacyjnych i nawigacyjnych z
powietrza. Inspekcja Lotnicza istnieje od 1963 roku znajdując się
kolejno w strukturach PLL „LOT”, Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk
Komunikacyjnych, następnie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty
Lotnicze”. Obecnie Inspekcja Lotnicza działa w strukturach Polskiej
Agencji Żeglugi Powietrznej.
Około 80% zadań Inspekcji to kontrole z powietrza urządzeń nawigacyjnych
– radiowych i świetlnych. Urządzenia radionawigacyjne stanowią w
zdecydowanej większości własność PAŻP, systemy świetlne należą do portów
lotniczych. Obecnie w Polsce działa około 150 urządzeń
radionawigacyjnych i systemów świetlnych. Inspekcja wykonuje kontrole
wdrożeniowe, okresowe i doraźne, a dla systemów ILS również
kategoryzujące. W ramach wspomnianych kontroli sprawdzane są systemy
lądowania według wskazań przyrządów (ILS), radiolatarnie bezkierunkowe
(NDB) oraz ogólnokierunkowe (VOR i DVOR), radiodalmierze (DME),
nawigacyjne systemy świetlne (systemy świateł podejścia oraz systemy
świateł dróg startowych), precyzyjne wskaźniki ścieżki schodzenia (PAPI)
oraz radary kontroli ruchu lotniczego. Sprawdzeniom podlegają również
nowo powstające oraz już istniejące procedury lotnicze - konwencjonalne
oraz nawigacji obszarowej (RNAV) oparte o sensor DME-DME i systemy
nawigacji satelitarnej (GNSS). W nieodległej przyszłości wdrożone
zostaną procedury kontroli częstotliwości radiowych wykorzystywanych w
komunikacji lotniczej. Więcej o zadaniach inspekcji lotniczej można
przeczytać tutaj.
Do wymienionych zadań wykorzystywane są obecnie specjalnie
przystosowane samoloty pomiarowe typu L-410 UVP-E 15 „Turbolet” o
znakach rejestracyjnych SP-TPA i SP-TPB, zwane, z racji swojego barwnego
malowania, "Papugami".
Zanim jednak wspomniany na początku Beechcraft King Air 350
wykona pierwsze pomiary, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej postanowiła
przypomnieć samoloty, które w inspekcji lotniczej od lat 60 ubiegłego
wieku sprawdzały stan urządzeń lotniczych.
Papugą numer jeden był samolot Li-2P, przekazany do Zarządu Ruchu
Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych z PLL „LOT” najprawdopodobniej w
1963 roku. Maszyna ta oblatywała polskie urządzenia radiolokacyjne i
radionawigacyjne do września 1970 roku.
Li-2P (Rysunek ze strony internetowej Wings Palette/www.wp.scn.ru) |
Autorem malowania tego samolotu był Józef Kończak. Wycofany na początku
lat 70 samolot przekazany został do ówczesnego Muzeum Lotnictwa i
Astronautyki w Krakowie. Niestety, nie przetrwał do dnia dzisiejszego.
Tych kilka informacji o byłym samolocie inspekcji lotniczej to praca,
pasja i uprzejmość panów Klaudiusza Dybowskiego oraz Tadeusza
Dalewskiego.
Li-2P (Zdjęcie ze zbiorów pana Jacka Tomczaka-Janowskiego) |
O kolejnej Papudze – Iliuszynie Ił-14P wkrótce.
Komentarze
Prześlij komentarz