Briefing - gdzie szukać map i procedur przed lotem?
Żeby wiedzieć gdzie lecieć – trzeba mieć mapę.
W samolocie warto, a czasem trzeba mieć kilka, kilkanaście…
kilkadziesiąt map. Mapy trasowe (dla każdego państwa osobna), mapy
podejść (approach), mapy procedur dolotowych i odlotowych (SID, STAR,
odloty i doloty VFR), mapa przeszkód wokół lotniska, dodatkowy komplet
map dla lotniska zapasowego (lub kilku lotnisk)… Dużo tego. W niektórych
regionach łatwo znaleźć mapy i inne materiały. W innych – trudno. Mam
nadzieję, że mój zbiór linków pomoże.
Mapa dróg lotniczych, żródło: skyvector.com |
Polska
Ważne linki z tej części:
- AIP Polska (przestrzeń powietrzna, drogi lotnicze, lotniska kontrolowane)
- AIP VFR (przestrzeń powietrzna, lotniska niekontrolowane)
- AIP MIL (przestrzeń powietrzna, lotniska wojskowe)
- Mapa FIS
- lecimy.org (serwis do planowania lotów vfr)
Podstawowym źródłem map jest AIP Polska (konieczna
darmowa rejestracja). W sekcji ENR 6 znajdują się mapy dróg lotniczych,
mapy TMA, stref zakazanych, ograniczonych i niebezpiecznych i inne.
Dział AD / AD 2 zawiera mapy lotnisk kontrolowanych i ich procedur.
W lotach w przestrzeni niekontrolowanej niezbędne będą też mapy z AIP VFR. ENR 2 zawiera mapy przestrzeni powietrznej, a AD / AD 4 – mapy lotnisk.
Nie wszystkie mapy lotnisk niekontrolowanych znajdują się w AIP. Po niektóre trzeba sięgnąć do instrukcji operacyjnej lotniska – tą, a często również dodatkowe materiały można znaleźć na ogół na stronie internetowej lotniska (przykładowo – podstrona z informacjami o lotnisku w Nowym Targu).
W lotach VFR pomocna jest również Mapa FIS – zaznaczono na niej granice przestrzeni powietrznej, przeszkody oraz miasta, które informator FIS ma na swoim wskaźniku radarowym. Przy okazji – większość przeszkód można wprowadzić do FSX scenerią 3d Landmarks.
Jeśli interesują Cię lotniska wojskowe – mapy znajdziesz w AIP MIL. ENR 5 – mapy przestrzeni powietrznej, AD / AD 4 – mapy lotnisk i ich procedury.
Ciekawym narzędziem do planowania lotów VFR w Polsce jest serwis lecimy.org. Wspomnę tu jeszcze krótko o skyvector.com, który jest wygodnym narzędziem do szukania dróg, choć warto je weryfikować w innych źródłach.
Europa
Ważne linki w tej części:
Nie wszystkie mapy lotnisk niekontrolowanych znajdują się w AIP. Po niektóre trzeba sięgnąć do instrukcji operacyjnej lotniska – tą, a często również dodatkowe materiały można znaleźć na ogół na stronie internetowej lotniska (przykładowo – podstrona z informacjami o lotnisku w Nowym Targu).
W lotach VFR pomocna jest również Mapa FIS – zaznaczono na niej granice przestrzeni powietrznej, przeszkody oraz miasta, które informator FIS ma na swoim wskaźniku radarowym. Przy okazji – większość przeszkód można wprowadzić do FSX scenerią 3d Landmarks.
Jeśli interesują Cię lotniska wojskowe – mapy znajdziesz w AIP MIL. ENR 5 – mapy przestrzeni powietrznej, AD / AD 4 – mapy lotnisk i ich procedury.
Ciekawym narzędziem do planowania lotów VFR w Polsce jest serwis lecimy.org. Wspomnę tu jeszcze krótko o skyvector.com, który jest wygodnym narzędziem do szukania dróg, choć warto je weryfikować w innych źródłach.
Europa
Ważne linki w tej części:
Podstawowym źródłem, z którego korzystam jest serwis EAD Basic (konieczna
darmowa rejestracja). Serwis zawiera AIP, AIC, mapy i suplementy
do nich z większości krajów Europy (nie liczyłem, ale chyba tylko Rosji
brakuje). Krótka instrukcja – po rejestracji i logowaniu – wybierz
„Enter Applications”. W nowym oknie otworzy się aplikacja, w której
najbardziej istotne są opcje PIB [NOTAM] -> Generate PIB i PAMS Light
[AIP]. Pierwsza pozwala wygenerować biuletyn informacji przed lotem
(PIB), a druga zawiera AIP. W PAMS Light wybieramy państwo, rodzaj AIP
(dla większości – jedynie Civil, dla niektórych, jak Polska – Civil,
VFR, Mil), następnie język (na ogół nie ma wyboru – EN), potem rodzaj
AIP. Mapy są w Charts, opisy tekstowe lotnisk w AIP -> Part AD…
ale nie zawsze – czasami mapy są też pochowane w AIP. Jeśli od razu nie
znalazłeś – szukaj przez chwilę. System zawiera informacje krajowe – nie
należy się dziwić temu, że dokumenty będą miały różną formę i zawartość
dla różnych państw. Jeśli szukasz map trasowych w identycznej formie
dla całego kontynentu – zajrzyj do opisu świata.
Źródłem dodatkowych informacji o procedurach jest zbiór RAD (Route Availability Document). Darmowy, nie wymaga rejestracji. Tu znajdziesz takie przydatne informacje jak limity direct, dostępność dróg (jeśli ma to dla Ciebie znaczenie), drogi direct. Po wejściu – wybierz po lewej stronie odpowiedni AIRAC dla daty lotu i przejrzyj dostępne tam dokumenty.
Skoro już jestem przy mapach – jak już wyrysuję sobie drogę to warto ją sprawdzić. W Europie automatem CFMU. No i od razu jest zachęta, żeby poczytać o kodach wyposażenia.
Pasjonaci lotnictwa wojskowego powinni też zajrzeć na stronę CENOR.
Szukanie trasy na mapach poszczególnych krajów jest nieco kłopotliwe – polecam skyvector jako podstawę planowania (potem warto zweryfikować z pewniejszymi źródłami).
Sprawa się komplikuje jeśli szukamy map do lotów VFR – tych trzeba szukać na stronach lokalnych służb kontroli lotów i nie zawsze jest to proste. Kilka, z których korzystam.
Mapa VFR Niemcy, źródło: DFS |
Europa – mapy VFR
Jeśli w EAD nie znalazłem odpowiednich map i materiałów to szukałem dalej. To nie jest pełna lista państw europejskich tylko to co znalazłem na swoje potrzeby. Jeśli masz jakieś przydatne linki – podeślij – chętnie opublikuję.
Austria. Brakuje mi porządnej mapy VFR (ale patrz punkt o Niemczech). Za to na stronie Austro Control jest fajne zobrazowanie przestrzeni powietrznej dla Google Earth. Z 2012, ale i tak polecam.
Czechy. Mapa – patrz Niemcy.
Dania. Świetna mapa w EAD.
Estonia. O dziwo to jedno z moich ulubionych państw we Flight Simulatorze. Mapa VFR w prezencie.
Francja. Bardzo dobra mapa elektroniczna.
Łotwa. Łotysze mapę VFR też darmo dają.
Niemcy. Tutaj fajnym narzędziem jest VFReBulletin (dostępny
po logowaniu – rejestracja darmowa). Przełącz mapę na „ICAO” (prawy
górny róg) i zobaczysz piękną mapę VFR Niemiec. Dostępne również tryby
VFR (sektory, lotniska) i lower (niskie drogi lotnicze). Warto zauważyć,
że mapa VFR obejmuje również Austrię, Szwajcarię i większą część Czech,
oraz włoskie Alpy.
USA
Skyvector.com został stworzony przez Amerykanina i do latania w USA nadaje się najlepiej – aktualizacje są najczęstsze, sama struktura strony odpowiada najlepiej amerykańskiej przestrzeni. Na stronie znajdują się mapy przerobione na format skyvector, oraz oryginalne mapy amerykańskie. Po wejściu w informacje o lotnisku – dostępne są również mapy lotnisk. Nic więcej nie jest mi potrzebne do latania we Flight Simulatorze nad USA.
USA
Skyvector.com został stworzony przez Amerykanina i do latania w USA nadaje się najlepiej – aktualizacje są najczęstsze, sama struktura strony odpowiada najlepiej amerykańskiej przestrzeni. Na stronie znajdują się mapy przerobione na format skyvector, oraz oryginalne mapy amerykańskie. Po wejściu w informacje o lotnisku – dostępne są również mapy lotnisk. Nic więcej nie jest mi potrzebne do latania we Flight Simulatorze nad USA.
Kanada
Nie znalazłem aktualnych map na stronie Navcanada (tzn. były linki do dystrybutorów, ale nie znalazłem wersji cyfrowej). Korzystam ze Skyvectora dla dróg lotniczych, z amerykańskich map WAC i Sectionals (czyli też ze Skyvectora) dla obszarów przygranicznych – a akurat przy granicy z USA najwięcej latam. Lotnisk szukam w pliku z mapami lotnisk – koszmarnie niewygodny w użyciu pdf.
Australia, Nowa Zelandia i Oceania
- Mapy lotnisk i procedur w Australii
- Mapy lotnisk w Nowej Zelandii
- AIP kilku państw Oceanii – Wyspy Cooka, Kiribati, Nauru, Niue, Samoa, Tonga, Tuvalu
Świat
Tu poszukiwania są bardziej skomplikowane. Zaczynam od listy linków do AIP poszczególnych państw na stronie Eurocontrol. Potem szukam przez google.
Okolice Nairobi (źródło: Mapa dróg lotniczych – Navigraph) |
Świat – płatne
Tu trochę inna kategoria. Mapy, które można kupić. Pominę stricte profesjonalne produkty (chętni i posiadający odpowiedni budżet bez trudu znajdą odpowiednie strony) i ograniczę się do opisania oferty firmy Navigraph kierowanej do użytkowników symulatorów (Navigraph to ta sama firma, która sprzedaje nawigacyjną bazę danych do FMC).
Dostępne są mapy dróg lotniczych dla całego świata i mapy większości lotnisk komunikacyjnych na świecie. Lotnisk nigdy nie kupowałem – każde znalazłem w lepszej lub gorszej wersji w sieci. Mapy dróg kupowałem (poza Europą i Ameryką) i byłem zadowolony – to bardzo dobre materiały do planowania nawigacji nad… na przykład Afryką. Teraz korzystam jednocześnie ze Skyvectora i z tych map. Pomimo ich wieku (moje mają już ponad 2 lata) niewiele widzę błędów – tamte trasy nie zmieniają się tak dynamicznie jak europejskie.
Mapy dla użytkowników symulatorów
Rozwój sieci VATSIM i IVAO wygenerował olbrzymie zbiory map lotniczych – często również takich, które nie są dostępne online ze źródeł oficjalnych. Mapy na stronach regionalnych i krajowych oddziałów sieci VATSIM i IVAO czasami są nieaktualne, ale na potrzeby symulacji lotniczej wystarczą. Przykładowe lokalizacje map (skoncentrowałem się na regionach, dla których nie mam źródeł oficjalnych map):
- Kanada (IVAO)
- Afryka Centralna i Północna (VATSIM)
- Bliski wschód (VATSIM)
Szukanie w google nazwy kraju, w połaczeniu z VACC (Virtual Area Control Center) lub VATSIM, lub ICAO daje dobre rezultaty.
Nie można tu pominąć listy linków VATSIM – Navigation Charts and Flight Planning Tools.
Nie można tu pominąć listy linków VATSIM – Navigation Charts and Flight Planning Tools.
Skany papierowych map dostępne w sieci
Jest jeszcze kilka źródeł map, które polecam pod kątem lotów VFR.
Mapa VFR Australii dostępna jest na stronie tej stronie. W zasadzie to kawałki dedykowane dla FS Moving Map, ale z powodzeniem można ich używać niezależnie.
Ogromny zbiór historycznych (mniej lub bardziej) map Operational Navigation Chart (1:1000000) i Tactical Pilotage Chart (1:500000) i Joint Operations Graphic (formalnie nie do użytku nawigacyjnego, ale do VFR się przydają) znajduje się na stronie Uniwersytetu Texasu. Niektóre z tych map sięgają lat sześćdziesiątych, inne pochodzą z lat 80. i 90. Mimo wieku – warto na nie spojrzeć jeśli ktoś planuje loty przede wszystkim w oparciu o charakterystyczne punkty terenu – ja ich używam w Afryce i na Pacyfiku.
Tu również poproszę o pomoc – jeśli znasz miejsca publikacji dobrych i legalnych map lotniczych – daj znać – chętnie poszerzę tą listę.
Ogromny zbiór historycznych (mniej lub bardziej) map Operational Navigation Chart (1:1000000) i Tactical Pilotage Chart (1:500000) i Joint Operations Graphic (formalnie nie do użytku nawigacyjnego, ale do VFR się przydają) znajduje się na stronie Uniwersytetu Texasu. Niektóre z tych map sięgają lat sześćdziesiątych, inne pochodzą z lat 80. i 90. Mimo wieku – warto na nie spojrzeć jeśli ktoś planuje loty przede wszystkim w oparciu o charakterystyczne punkty terenu – ja ich używam w Afryce i na Pacyfiku.
Tu również poproszę o pomoc – jeśli znasz miejsca publikacji dobrych i legalnych map lotniczych – daj znać – chętnie poszerzę tą listę.
Polecam!
Komentarze
Prześlij komentarz