Spotkanie szefów władz lotniczych
W dniu 6 marca 2013 roku
odbyło się spotkanie szefów władz lotniczych (DGCA) w Brukseli. Głównym
celem spotkania było omówienie bieżących zagadnień w obszarze lotnictwa
cywilnego, dotyczących m.in. ochrony praw pasażerów, „Single European
Sky” (SES), „SESAR Deployment”, oraz Fitness Check. Polskę
reprezentował Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Ołowski.
Aktualnie w Komisji Europejskiej trwają intensywne prace nad projektem
rozporządzenia nowelizującego obecnie obowiązujące rozporządzenie UE nr
261/2004 oraz rozporządzenie UE nr 2027/97. Przygotowany projekt zmienia
rozporządzenie nr 261/2004, dotyczące praw pasażerów oraz zmienia
rozporządzenie 2027/97 poprzez wprowadzenie uregulowań prawnych
dotyczących przewozu bagażu. Pierwszy akt rozszerza zakres
rozporządzenia na dodatkowe sytuacje, takie jak zmiany rozkładów,
opóźnienia na płycie, no-show, utraty połączenia, wprowadza procedury
rozpatrywania skarg, wprowadza obowiązek powołania organu nadzoru i
kontroli przestrzegania praw pasażerów, jakim jest NEB (National
Enforcement Body) oraz organu rozpatrującego skargi pasażerów w
państwach członkowskich – NB (National Body). Daje on KE większe
uprawnienia w zakresie nadzoru, kontroli i podejmowania działań w
stosunku do NEB-ów oraz stanowienia aktów wykonawczych do
rozporządzenia.
Obecny na spotkaniu Prezes ULC wyraził stanowisko, że
Polska w pełni popiera propozycje KE zawarte w tym rozporządzeniu.
„Polskie stanowisko dotyczące proponowanego kierunku zmian było
wielokrotnie prezentowane KE, natomiast co do szczegółów, jesteśmy
otwarci na dyskusje z naszymi ekspertami” – powiedział Prezes Piotr
Ołowski.
Jednym z istotnych tematów poruszanych w Brukseli był SESAR, czyli program budowy systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, stanowiący technologiczny filar SES. Obecnie wszedł on w fazę wdrożenia. „Mamy świadomość, że to bardzo ważny element zwiększenia przepustowości przestrzeni powietrznej” – podkreślił Prezes ULC. Ważną kwestią, która została podjęta podczas spotkania była odpowiedź na zadane przez Piotra Ołowskiego pytanie, w jaki sposób ma wyglądać kontrola Continous Climb Operations (CCO) podczas lotu.
Kolejnym omawianym tematem był tzw. Fitness Check, czyli przegląd uregulowań prawnych w zakresie wewnętrznego rynku lotniczego pod kątem ich dostosowania do zmieniającej się rzeczywistości. Polska popiera propozycje KE odnośnie Fitness Check zawierające uregulowania zawarte w rozporządzeniu 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, jednakże Prezes ULC zwrócił uwagę, że rozporządzenie to w pewnych sytuacjach, np. niedopełnienia części obowiązków przez przewoźnika lotniczego, nie przewiduje sankcji, natomiast sankcja polegająca na cofnięciu koncesji, którą można wywnioskować z art. 8 ust 1 rozporządzenia, wydaje się zbyt daleko idąca i powinny być wprowadzone także niższe sankcje.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz