Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Urząd Lotnictwa Cywilnego
przekazał do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej,
celem przesłania do konsultacji międzyresortowych, projekt
Rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych. Dotychczas obowiązująca klasyfikacja statków powietrznych oparta była wyłącznie o wytyczne zawarte w Załączniku 7 („Znaki przynależności państwowej i znaki rejestracyjne statków powietrznych”)
do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (ICAO).
W związku z dynamicznym rozwojem niektórych rodzajów statków powietrznych, w szczególności w obszarze lotnictwa sportowego i rekreacyjnego, klasyfikacja statków powietrznych oparta o dotychczas obowiązujące rozporządzenie i funkcjonująca przez dziesięć lat stała się nieaktualna i niekompletna.
Nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków
powietrznych umożliwi dokonywanie precyzyjnych zapisów w procesach i
dokumentacji związanej z rejestracją lub ewidencjonowaniem statków
powietrznych, w dokumentacji potwierdzającej zdatność do lotu,
kwalifikacji przepisów budowy w procesach konstruowania i wytwarzania
statków powietrznych.
Projekt rozporządzenia określa klasyfikację statków powietrznych ze względu na:
- wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statku powietrznego,
- charakterystykę i przeznaczenie statków powietrznych.
Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków
powietrznych oraz ich oznaczeń, określają załączniki nr 1 - 3 do
projektu rozporządzenia. Wykaz ten jest zgodny ze schematem klasyfikacji
statków powietrznych zawartym w Załączniku 7 ICAO.
Przyjęta w projekcie rozporządzenia klasyfikacja statków powietrznych pozwala w szczególności na:
-
stworzenie dogodnych warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu lotniczego poprzez zwiększenie deklaratywności, uproszczenie i ujednolicenie nazewnictwa, określeń, definicji i wymagań dotyczących budowy, eksploatacji i szkolenia;
-
wprowadzenie zasady proporcjonalności przy wydawaniu dokumentów zdatności do lotu tj. im statki powietrzne mniejsze, wolniejsze, prostsze konstrukcyjnie, tym mniej formalności administracyjnych, dokumentów, prób dowodowych koniecznych do ich dopuszczenia do lotu;
-
precyzyjne określenie klasy, kategorii, podkategorii statków powietrznych do wydania upoważnienia przez Prezesa Urzędu innym organom do wykonania niektórych czynności nadzoru lub kontroli na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
Ze względu na istotne zmiany w klasyfikacji i nazewnictwie statków powietrznych konieczne jest ustalenie dłuższego vacatio legis,
tak aby środowisko lotnicze miało więcej czasu na zapoznanie się z
nowymi przepisami i przygotowanie do ewentualnych zmian, jakie mogą
wynikać z ich obowiązywania. Rozporządzenie powinno zatem wejść w życie
po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz