IV Aviation Breakfast - „Polski rynek w roku 2013 - rozwój, stagnacja czy kryzys”
„Polski rynek w 2013 roku - rozwój, stagnacja czy
kryzys?” - na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy czwartego
spotkania z cyklu Aviation Breakfast. W spotkaniu wzięli między innymi udział przedstawiciele Komisji
Sejmowej Infrastruktury, Ministerstwa Transportu Budownictwa i
Gospodarki Morskiej, ULC, portów lotniczych, linii lotniczych, świata
nauki. Było ono organizowane wspólnie przez PwC, BBSG i portal PRTL.pl.
Wystąpienie prof. Witolda Orłowskiego, głównego
doradcy ekonomicznego PwC pt. „Sytuacja gospodarcza w Polsce i regionie
Europy Centralnej i Wschodniej w nadchodzącym roku” otworzyło
październikowe Aviation Breakfast. W trakcie spotkania współorganizator
PwC przedstawił analizę „Prognozy ruchu lotniczego, a rzeczywiste wykonanie i wynikające z tego wnioski” . Stwierdził, że trudności ekonomiczne, przekładające się na niższy
wzrost ekonomiczny będą trwały w Europie przez najbliższe 10 lat. Wynika
to z bardzo dużego poziomu zadłużenia zarówno w sektorze publicznym jak
i prywatnym oraz zadłużenia indywidualnych gospodarstw domowych. Szczęśliwie w Polsce, poziom zadłużenia we wszystkich tych sektorach
jest zdecydowanie niższy. Jeżeli nie zostaną popełnione istotne błędy to
nasz kraj ma szansę utrzymywać tempo wzrostu PKB o 2-3 ppct wyższe niż
„średnia unijna”. Ważnym czynnikiem, obok poziomu zadłużenia jest niższy poziom kosztów
(głównie pracy), który zachęca do inwestowania w naszym kraju.
Zdaniem profesora Orłowskiego już w drugiej połowie 2013 mamy szansę
odnotować lekką poprawę sytuacji gospodarczej w Polsce. Bardzo wiele
zależeć będzie od rozwoju sytuacji w Niemczech, kraju, który jest naszym
zdecydowanie najważniejszym partnerek handlowym. Obecny rozwój sytuacji wskazuje, że naszemu zachodniemu sąsiadowi uda się uniknąć zjawisk recesyjnych.
Odnosząc się do spraw sektora lotniczego profesor Orłowski zauważył, że:
- w Polsce transport lotniczy stał się, dla bardzo wielu gospodarstw domowych, częścią ich stałego koszyka nabywanych towarów i usług. Sytuacja kryzysowa nie powoduje raczej radykalnego ograniczania ilości podróży, ale zjawisko „trading down”, czyli szukanie możliwości kupienia tańszej usługi transportowej. Zjawisko to dotyczy tez często podróży służbowych,
- konieczne jest bardzo ostrożne planowanie nowych inwestycji w infrastrukturę lotniskową i podejmowanie stałych działań skierowanych na maksymalnie efektywne wykorzystywanie infrastruktury już istniejącej.
W dalszej części spotkania dyskutowano następujące zagadnienie:
- interwencji państwa na rynku (zmiany w grupie LOT, dopłaty do połączeń).
- zaostrzającej się konkurencji na rynku przewoźników niskokosztowych.
- jak w pełni wykorzystać oddaną w ostatnim roku do użytku infrastrukturę lotniskową?
- jak wykorzystać doświadczenia płynące z "eksperymentu OLT Express"?
Prezes PAŻP zaprezentował prognozy, które PAŻP
wykorzystuje w swoich planach na lata powyżej roku 2013 oraz dane na
temat wyniku operacyjnego uzyskanego w roku 2012 i latach poprzednich.
Zwrócono uwagę na „efekt EURO” oraz „efekt OLT”, dzięki którym w
polskiej przestrzeni powietrznej, zanotowano w pierwszych trzech
kwartałach 2012 roku, dobre wykonanie planowanej liczby operacji. Stało
się tak pomimo spadków notowanych od kilku tygodni.
Pani Julia Patorska z PwC przedstawiła prezentację, której główny
temat dotyczył konfrontacji przygotowywanych ostatnich 6 latach prognoz
rozwoju ruchu lotniczego z rzeczywistym rozwojem sytuacji. W prezentacji
znalazło się kilka ważnych pytań adresowanych do uczestników spotkania,
ale zachęcamy również profesjonalistów z naszej branży, którzy nie
wzięli udziału w IV AB do prób udzielenia samodzielnych odpowiedzi.
Przebieg dyskusji został zrelacjonowany przez Pana Marka Serafina z prtl.pl :
Prognozy ruchu lotniczego
Muszą być zawsze punktem wyjścia przy podejmowaniu istotnych decyzji
inwestycyjnych. Dużą wartość mają analizy historyczne dotyczące poziomów
odchyleń prognoz od rzeczywistego wykonania oraz przyczyn takiej
sytuacji. Jedną z metod weryfikacji prognoz dotyczących rynku polskiego mogłoby
być oparcie się na prognozach dotyczących całego rynku europejskiego
(bardzo profesjonalnych i rzetelnych) a następnie określanie czynników
powodujących odchylenie się prognozy „polskiej” od prognozy europejskiej
– na przykład szybszy wzrost PKB.
Prezes PAŻP poinformował, że prognoza przygotowana dla Eurocontrol
przewiduje wzrost operacji z/do Polski, w roku 2013 o 3,7%. Powinno się
to przełożyć na większy o kilka ppct wzrost ilości pasażerów, gdyż
przewoźnicy lotniczy wykorzystują coraz większe samoloty i latają z
coraz wyższymi współczynnikami wykorzystania miejsc pasażerskich. Prezes
Banaszek wspomniał również o planach budowy modelu prognostycznego dla
Polski.
Perspektywy roku 2013
Przeważał ostrożny optymizm związany z ciągle niewykorzystywanymi
„rezerwami rynkowymi”. Wskazywano na przykład Modlina - odblokowanie
popytu na tanie przeloty w szeroko rozumianej aglomeracji warszawskiej.
Dość burzliwą dyskusję wywołała teza, że nowa podaż może tworzyć nowy
popyt. Wydaje się, że ogólna akceptację uzyskało „doprecyzowanie”
mówiące, że dotyczy to sytuacji, gdy popyt jest blokowany lub
ograniczany przez brak „rozsądnej” oferty rynkowej. Przykłady to skokowy
wzrost przewozów tanich linii w aglomeracji warszawskiej lub też
„duszenie popytu na przeloty krajowe” po bankructwie OLT Express. W tym
przypadku odblokowanie popytu mogłoby nastąpić po pojawieniu się na
naszym rynku domestic „prawdziwej taniej linii”. Wieloletnie doświadczenia wskazują, że popyt na usługi lotnicze w
Polsce rośnie znacznie szybciej niż PKB, a w sytuacjach kryzysowych
następuje opisane już powyżej zjawisko „trading down”.
Perspektywy finansowe
Zwrócono uwagę, że pomimo dość dobrych prognoz dotyczących rozwoju
ruchu lotniczego, sytuacja finansowa w wielu portach regionalnych może
być trudna. Po stronie przychodowej wynikać to będzie z faktu, że głównym
generatorem wzrostu ruchu będą zazwyczaj tanie linie, które zazwyczaj
dostarczają niższe „wpływy jednostkowe” (z pasażera, z operacji
lotniczej) niż linie tradycyjne. Wzrosną koszty operacyjne portów ze względu na konieczność
finansowania przeprowadzonych inwestycji infrastrukturalnych oraz
przejęcia kosztów kontroli bezpieczeństwa. Problemy finansowe mogą dotyczyć, przede wszystkim mniejszych portów regionalnych. Wskazano na zjawisko „cross-subsydiowania” między innymi w kontekście
opłat nawigacyjnych. Koszty obsługi nawigacyjnej dla najmniejszych
lotnisk są wielokrotnie wyższe od przychodów tam uzyskiwanych.
Rezerwy rynkowe
Obok wspomnianego powyżej rynku tanich przewozów krajowych wydaje
się, że istnieje też rynek potencjalnych klientów linii lotniczych
lokujących się pomiędzy tradycyjnymi liniami lotniczymi (grupa
Lufthansy, LOT) a ultra tanimi liniami – Ryanair i Wizz Air. Temat ten
wymaga oddzielnych analiz.
Bariery wzrostu. Czynniki niepewności rynkowej
Długofalowo problemem dotyczącym inwestycji infrastrukturalnych będzie bardzo znaczne ograniczenie dostępu do środków unijnych. Wyrażono też pogląd, że rośnie prawdopodobieństwo zainteresowania się
Komisji Europejskiej różnymi formami wspierania finansowego przez
władze lokalne i lotniska regionalne niektórych przewoźników. Według
szacunków ekspertów do każdego pasażera Ryanaira dopłacane jest około 10
EUR. Daje to rocznie łączna kwotę około 700 mln EUR!!
W Polsce ważnymi czynnikami niepewności rynkowej są niestabilność
polityki handlowej najważniejszych tanich linii, które zmiany w
oferowaniu traktują często, jako element przetargowy w grze prowadzonej z
portami lotniczymi i władzami samorządowymi. Niepewna jest też strategiczna przyszłość LOT-u, jeżeli chodzi o
realne perspektywy znalezienia dla przewoźnika inwestora branżowego. Zdziwienie budzi też fakt, że Skarb Państwa jest obecnie właścicielem
dwóch linii lotniczych, których strategie działania wydają się być
zdecydowanie za mało określone i skoordynowane.
Dla linii lotniczych (prywatnych) problemem jest obecnie, między
innymi, utrudniony dostęp do finansowania niektórych ich przedsięwzięć
związany z ogólną „ostrożnością banków” w odniesieniu do biznesu
lotniczego. Wskazano też, że w niektórych przypadkach występują bariery dotyczące
dostępu do rynku polskiego przewoźników spoza UE. Chodzi tu w
szczególności o porty regionalne oraz o linie z Turcji i Rosji.
Strategia rozwoju systemu polskiego transportu lotniczego
Stałym wątkiem, który przewijał się w dyskusji była potrzeba a nawet
wręcz konieczność opracowania Strategii Rozwoju Polskiego Systemu
Transportu Lotniczego. Powinna być ona wpisana w europejski system transportowy i bardzo
silnie uwzględniać transport intermodalny. Jej elementami powinna też
być strategia rozwoju polskich przewoźników lotniczych. Bez tej strategii trudno będzie mówić o efektywnym wykorzystaniu
bardzo dobrze już rozwiniętej infrastruktury lotniskowej. Praktycznie
niemożliwe będzie też pozyskiwanie inwestorów prywatnych, żądających
„gwarancji bezpieczeństwa’ dla swoich inwestycji.
Zwracano uwagę, że nasz kraj ma już za sobą fazę ekstensywnego
rozwoju inwestycji lotniskowych. Jak to obrazowo określono - okres
„lania betonu”. Teraz priorytetem powinna być efektywność, przede wszystkim
finansowa, oraz inwestowanie w „high tech.” Konieczne jest przejście od
okresu myślenia „lokalnego” do myślenia „systemowego”.
Podsumowanie
Polski rynek transportu lotniczego ma charakter coraz bardziej
dojrzały. System, który go obsługuje jest coraz bardziej rozwinięty.Niewykorzystane zostały jeszcze wszystkie czynniki wzrostowe, ale
priorytetem powinna być obecnie efektywność systemu, przede wszystkim
finansowa. Związane jest to, miedzy innymi, z oczekiwanym ograniczeniem
środków unijnych współfinansujących inwestycje. Zdecydowana poprawa efektywności systemu nie będzie możliwa bez Strategii Rozwoju Systemu Transportu Lotniczego.
Zapraszamy do zapoznania się z dwoma głównymi prezentacjami spotkania:
- Prognozy ruchu lotniczego a rzeczywiste wykonanie i wynikające z tego wnioski - Julia Patorska, PwC
- Prezentacja Prezesa PAŻP'u, Krzysztofa Banaszka
Ponadto polecamy zapoznanie się z następującymi dokumentami:
1. Strategia STATFOR Seven-Year Forecast of flights (2012-2018)
2. Strategia STATFOR Medium-Term Forecast of Service Units (2012-2017)
źródło: prtl.pl, PAŻP
Komentarze
Prześlij komentarz