Obrady Związku Regionalnych Portów Lotniczych
Budowa infrastruktury kolejowej i uruchamianie połączeń kolejowych do
lotnisk jest niezbędne dla rozwoju portów lotniczych w Polsce – uważają
członkowie Związku Regionalnych Portów Lotniczych, którzy w czwartek i
piątek obradowali w Lublinie. Dwudniowe obrady Związku, skupiającego dyrektorów lotnisk w
Polsce, poświęcone były problematyce dostępności lotnisk dla pasażerów i
możliwościom dojazdu do nich różnymi środkami komunikacji.
“Dostęp każdego środka transportu w okolicach lotniska, w okolicach
terminala to zwiększenie atrakcyjności tego lotniska. Z naszego punktu
widzenia, jako zarządzających lotniskami, budowa bocznic kolejowych,
torów kolejowych, są kluczowe dla rozwoju każdego portu lotniczego” -
powiedział w piątek dyrektor Lotniska im. Chopina w Warszawie Michał
Marzec na konferencji prasowej, zorganizowanej na lotnisku przy
Aeroklubie Lubelskim w Radawcu k. Lublina.
Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik
podkreślił, że w ostatnich pięciu latach wszystkie porty lotnicze w
Polsce “dokonały skoku cywilizacyjnego” - wybudowały m.in. nowe
terminale, drogi startowe, płyty postojowe. “Teraz trzeba tę
infrastrukturę uzbroić w połączenia kolejowe, podnosić jej efektywność, a
jednocześnie zwiększać komfort podróżnych” - zaznaczył. “Dzisiaj poza Warszawą i Krakowem nie mamy portów lotniczych
skomunikowanych poprzez połączenia kolejowe, połączenia takie są
kluczowe dla wzmocnienia portów lotniczych” - dodał Tomasik.
Lotniska w Polsce obsługują rocznie ok. 20 mln pasażerów, z czego 43
proc. przypada na lotnisko w Warszawie. Jak podkreślił Marzec ruch
pasażerów systematycznie wzrasta, np. w Warszawie w maju w porównaniu z
tym miesiącem w roku ubiegłym ruch zwiększył się o 14 proc., a Gdańsku -
o ponad 20 proc. “Tendencje są wzrostowe. Porty regionalne rozwijają
się bardzo dynamicznie” zaznaczył Marzec. Dodał, że współczynnik mobilności – czyli stosunek liczby mieszkańców
do liczby pasażerów w Polsce jest niski – wynosi ok. 0,5 (20 mln
pasażerów/40 mln mieszkańców) a w krajach Europy Zachodniej ten
współczynnik sięga nawet 2. “To pokazuje, że mamy jeszcze bardzo dużo do
zrobienia” – dodał Marzec.
Szefowie lotnisk obejrzeli budowany w Świdniku pod Lublinem Port
Lotniczy Lublin. Lotnisko to ma być oddane do użytku jeszcze w tym roku. Pierwsze loty (do Londynu) zaplanowane są w grudniu. Obecnie kończy się tam budowa terminala pasażerskiego, który ma być
gotowy na przełomie lipca i sierpnia. Koszt jego budowy to blisko 67 mln
zł. Terminal ma umożliwić bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego do
jednego miliona pasażerów rocznie. We wrześniu planowane jest
zakończenie budowy pasa startowego. Do terminala wjeżdżał będzie szynobus kursujący z Dworca Głównego w
Lublinie, przez stację Lublin – Północ i Świdnik. Do końca października
ma powstać tor dojazdowy o długości 2,2 km ze stacji w Świdniku k.
Lublina do terminala lotniska. Tor będzie kosztował 8,1 mln zł netto, a
85 proc. kosztów pokryje dofinansowanie z Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Budowa lotniska w Świdniku pochłonie łącznie ok. 400 mln zł. 144,5
mln zł dotacji będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, a
reszta - z emisji obligacji oraz z budżetów samorządów, które są
udziałowcami spółki budującej lotnisko. 100 proc. udziałów w spółce Port
Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika, województwa
lubelskiego i powiatu świdnickiego.
(PAP)