Czas na realizację projektu Single European Sky (SES)
Zgodnie z przyjętą przez członków Komisji Transportu i Turystyki
Parlamentu Europejskiego (MEP) rezolucją, kontrola ruchu lotniczego w
Europie wymaga natychmiastowej modernizacji w celu zmniejszenia
natężenia ruchu, zwiększenia bezpieczeństwa, skrócenia czasu lotów,
zmniejszenia opóźnień, tworzenia nowych miejsc pracy oraz redukcji
emisji CO2.
Komisja Europejska w niewiążącej rezolucji wzywa do wywarcia presji
na unijne państwa członkowskie do wypełniania podjętych zobowiązań
odnośnie wdrożenia projektu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej (SES) oraz ewentualnego nakładania sankcji za niewdrażanie
projektu.
W opinii Jacqueline Foster z brytyjskiej Grupy Europejskich
Konserwatystów i Reformatorów (ECR), po wyrażeniu zgody na realizację
projektu SES ponad 10 lat temu, dalsze opóźnianie projektu jest nie do
przyjęcia.
Państwa członkowskie UE podjęły zobowiązanie o połączeniu do 4
grudnia br. krajowych przestrzeni powietrznych i powołaniu dziewięciu
funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB), z których do tej
pory wprowadzono tylko dwa, brytyjsko-irlandzki oraz duńsko-szwedzki. Parlamentarzyści europejscy wzywają Komisję do przyśpieszenia
wdrożenia SES, wprowadzenia nowych przepisów, w tym ewentualnych sankcji
i oraz w miarę potrzeby unijnego dofinansowania.Według oszacowań Komisji, wdrożenie projektu Single European Sky Air
Traffic Management Research (SESAR) przyczyni się bezpośrednio i
pośrednio do utworzenia 328 tysięcy miejsc pracy oraz pośrednio, oraz
zmniejszenia o 50 mln ton emisji CO2. Rezolucja została przyjęta 37 głosami, przy jednym wstrzymującym się.
(PRTL.pl)