Natężenie ruchu lotniczego związanego z EURO 2012
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oszacowała ruch lotniczy obsłużony w
polskiej przestrzeni powietrznej w dniach bezpośrednio poprzedzających
turniej EURO 2012 oraz na jego początku (6- 12 czerwca). W czasie tych
siedmiu dni rozegrano po dwa mecze w Warszawie i Wrocławiu, po jednym w
Gdańsku i Poznaniu. Zebrane dane pozwalają sformułować pierwsze
spostrzeżenia nt. poziomu ruchu lotniczego na polskich lotniskach w
pierwszych dniach EURO 2012.
Zwiększone godzinowe przepustowości,
maksymalne dopuszczalne liczby operacji lotniczych (startów i lądowań),
wystarczyły do obsługi ruchu związanego z meczami EURO 2012 nawet w
dniach meczowych. Mimo dużego dobowego poziomu ruchu, w żadnym wypadku
nie zanotowano przekroczenia przepustowości lotnisk w ujęciu godzinowym.
Ruch lotniczy związany z EURO 2012 jest bardziej widoczny na lotniskach
regionalnych niż w stołecznym porcie lotniczym.
We wrocławskim porcie lotniczym przez 7 dni czerwca 2011 roku obsłużono 508 startów i lądowań a w tym roku obsłużono ich 781. W skali tygodnia wzrost jest imponujący 53 procent. Jeśli spojrzymy na same dni meczowe to można mówić o efekcie EURO 2012 – wzrost ruchu o 100 procent!
Poniżej przedstawiamy pierwsze dane nt. zanotowanego poziomu ruchu lotniczego na polskich lotniskach w pierwszych dniach EURO 2012 łącznie z dwoma dniami poprzedzającymi. Dane przedstawione zostały w porównaniu do tych samych dni 2011 roku. W przedstawionych statystykach ujęty został ruch IFR (opracowanie PAŻP na podstawie danych EUROCONTROL).
We wrocławskim porcie lotniczym przez 7 dni czerwca 2011 roku obsłużono 508 startów i lądowań a w tym roku obsłużono ich 781. W skali tygodnia wzrost jest imponujący 53 procent. Jeśli spojrzymy na same dni meczowe to można mówić o efekcie EURO 2012 – wzrost ruchu o 100 procent!
Poniżej przedstawiamy pierwsze dane nt. zanotowanego poziomu ruchu lotniczego na polskich lotniskach w pierwszych dniach EURO 2012 łącznie z dwoma dniami poprzedzającymi. Dane przedstawione zostały w porównaniu do tych samych dni 2011 roku. W przedstawionych statystykach ujęty został ruch IFR (opracowanie PAŻP na podstawie danych EUROCONTROL).
Dane Lotniska Chopina, z
racji dużej liczby operacji obsługiwanych na co dzień, nie są aż tak
imponujące jak statystyki lotnisk: gdańskiego, wrocławskiego i
poznańskiego. Mecz Polska – Grecja był przyczyną niewielkiego wzrostu
ruchu (ledwie o 27 operacje lotnicze). Nieporównywalnie większy ruch
wygenerował mecz naszej reprezentacji z reprezentacją Federacji
Rosyjskiej. Warszawski port lotniczy w czasie Euro 2012 obsłużył ruch
lotniczy większy jedynie o 13 procent niż w adekwatnym okresie 2011
roku.
Znaczne dzienne i godzinowe wzrosty liczby obsługiwanych operacji startu i lądowania w dni meczowe są równoważone mniejszymi wzrostami w pozostałe dni tygodnia, co w efekcie daje uprzednio przewidziane przez PAŻP tygodniowe wzrosty. Należy podkreślić, że na żadnym z lotnisk nie zostały przekroczone zakładane przepustowości a ruch lotniczy został sprawnie obsłużony przez PAŻP zarówno dzięki wydajnej i efektywnej pracy personelu jak też wykorzystaniu wyposażenia i rozważań organizacyjnych.
Logistyka w czasie turnieju EURO 2012 odbywającego się w ośmiu miastach w dwóch krajach jest istotnym elementem powodzenia całego przedsięwzięcia i oceny krajów gospodarzy przez tysiące kibiców. Doświadczenia poprzednich EURO wskazują, że przeważająca część kibiców zagranicznych przybędzie do Polski i na Ukrainę transportem lotniczym. Po pierwszych dniach EURO 2012 można powiedzieć, że zmodernizowana i rozbudowana infrastruktura lotnisk w miastach -gospodarzach oraz reorganizacja polskiej przestrzeni powietrznej zwiększyły możliwości operacyjne tej gałęzi transportu w stopniu wystarczającym do płynnej i efektywnej obsługi nawet takiego ruchu lotniczego.
Zarówno lotniska jak i służby PAŻP są dobrze przygotowane do obsługi tego wzmożonego ruchu, choć burzowe popołudnia utrudniają działanie służb operacyjnych i powodują utrudnienia w dolotach samolotów. Zwiększone godzinowe przepustowości, maksymalne dopuszczalne liczby operacji lotniczych (startów i lądowań), wystarczyły do obsługi ruchu związanego z meczami EURO 2012 nawet w dniach meczowych.
Wielkość spiętrzenia ruchu lotniczego związanego z pierwszymi meczami mistrzostw - jeśli się je zestawi z statystycznym obrazem tygodniowego ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – nie budzi obaw o nasze przygotowanie do obsługi ruchu tej skali.
PAŻP obsługuje tygodniowo ok. 7700 przelotów samolotów, które nad Polską podążają do innych lotnisk na świecie. Tygodniowo na polskich lotniskach, PAŻP umożliwia ok. 4700 międzynarodowych startów i lądowań oraz 1400 krajowych operacji lotniczych. Liczby te wskazują, że tygodniowo obsługiwanych jest ok. 14000 operacji a dziennie w Polsce obsługiwanych jest ponad 2 tysiące operacji. W rekordowe dni jest to nawet 2, 5 tysiąca operacji.
Informacje dotyczące wpływu EURO2012 na prace PAŻP i organizacją przestrzeni powietrznej znajdują się pod adresem: www.pansa.pl/euro2012
Znaczne dzienne i godzinowe wzrosty liczby obsługiwanych operacji startu i lądowania w dni meczowe są równoważone mniejszymi wzrostami w pozostałe dni tygodnia, co w efekcie daje uprzednio przewidziane przez PAŻP tygodniowe wzrosty. Należy podkreślić, że na żadnym z lotnisk nie zostały przekroczone zakładane przepustowości a ruch lotniczy został sprawnie obsłużony przez PAŻP zarówno dzięki wydajnej i efektywnej pracy personelu jak też wykorzystaniu wyposażenia i rozważań organizacyjnych.
Logistyka w czasie turnieju EURO 2012 odbywającego się w ośmiu miastach w dwóch krajach jest istotnym elementem powodzenia całego przedsięwzięcia i oceny krajów gospodarzy przez tysiące kibiców. Doświadczenia poprzednich EURO wskazują, że przeważająca część kibiców zagranicznych przybędzie do Polski i na Ukrainę transportem lotniczym. Po pierwszych dniach EURO 2012 można powiedzieć, że zmodernizowana i rozbudowana infrastruktura lotnisk w miastach -gospodarzach oraz reorganizacja polskiej przestrzeni powietrznej zwiększyły możliwości operacyjne tej gałęzi transportu w stopniu wystarczającym do płynnej i efektywnej obsługi nawet takiego ruchu lotniczego.
Zarówno lotniska jak i służby PAŻP są dobrze przygotowane do obsługi tego wzmożonego ruchu, choć burzowe popołudnia utrudniają działanie służb operacyjnych i powodują utrudnienia w dolotach samolotów. Zwiększone godzinowe przepustowości, maksymalne dopuszczalne liczby operacji lotniczych (startów i lądowań), wystarczyły do obsługi ruchu związanego z meczami EURO 2012 nawet w dniach meczowych.
Wielkość spiętrzenia ruchu lotniczego związanego z pierwszymi meczami mistrzostw - jeśli się je zestawi z statystycznym obrazem tygodniowego ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – nie budzi obaw o nasze przygotowanie do obsługi ruchu tej skali.
PAŻP obsługuje tygodniowo ok. 7700 przelotów samolotów, które nad Polską podążają do innych lotnisk na świecie. Tygodniowo na polskich lotniskach, PAŻP umożliwia ok. 4700 międzynarodowych startów i lądowań oraz 1400 krajowych operacji lotniczych. Liczby te wskazują, że tygodniowo obsługiwanych jest ok. 14000 operacji a dziennie w Polsce obsługiwanych jest ponad 2 tysiące operacji. W rekordowe dni jest to nawet 2, 5 tysiąca operacji.
Informacje dotyczące wpływu EURO2012 na prace PAŻP i organizacją przestrzeni powietrznej znajdują się pod adresem: www.pansa.pl/euro2012
źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej