Podział sektora FIS Warszawa
Liczba operacji lotniczych obsłużonych
przez Służbę Informacji Powietrznej (FIS) Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej w roku 2019 przekroczyła 260 000. W parze z rosnącym
natężeniem ogólnego ruchu lotniczego idzie też coraz większa ilość
korespondencji radiowej, uniemożliwiającej efektywne zapewnianie służby
FIS i powodującej konieczność przeprowadzenia zmian w strukturach
przestrzeni powietrznej niekontrolowanej. Wdrożenie pierwszej
modernizacji, polegającej na podziale FIS Warszawa, planowane jest na 23
kwietnia 2020 roku.
Wprowadzona zmiana ma pozwolić na zmniejszenie
ilości jednoczesnych transmisji radiowych na częstotliwości sektorowej
FIS Warszawa w porach największego ruchu lotniczego. Zwiększy tym samym
możliwości i skuteczność zapewniania służby alarmowej oraz służby
informacji powietrznej. Zmniejszy się obciążenie pracą informatorów FIS,
a zarazem zwiększy ich świadomość sytuacyjna. Poprawa dostępności
służby zapewnianej przez FIS pozwoli podnieść ogólny poziom
bezpieczeństwa operacji lotniczych – także tych odbywających się na
styku przestrzeni niekontrolowanej i lotnictwa komunikacyjnego.
Charakter zmian
Z chwilą wprowadzenia modernizacji, sektor FIS
Warszawa zostanie podzielony na dwie części nazwane umownie „wschód” i
„zachód”. Umownie, ponieważ w obydwu będzie obowiązywał ten sam znak
wywoławczy: „Warszawa Informacja”, różne będą natomiast częstotliwości
przeznaczone do rozmów załóg z informatorami FIS. W części wschodniej
obowiązywać będzie dotychczasowa częstotliwość 119,450 MHz. Do części
zachodniej natomiast, obejmującej między innymi obszar po
południowo-zachodniej stronie Warszawy oraz przestrzeń dookoła strefy
kontrolowanej lotniska w Łodzi, zostanie przypisane nowe pasmo – 128,575
MHz.
Linia nowego podziału sektorowego została
ustanowiona w sposób możliwie najbardziej funkcjonalny i intuicyjny, a
naturalną granicę dla poszczególnych częstotliwości będą stanowiły
przylotniskowe struktury wojskowe: MCTR i MTMA lotnisk w Radomiu (EPRA) i
Dęblinie (EPDE). Wprowadzany podział sektorów FIS Warszawa wraz z
obowiązującymi częstotliwościami będzie można znaleźć na wydawanej przez
PAŻP mapie ICAO 1:500 000.
Obsada sektorów FIS Warszawa ma być uzależniona od
ilości operacji lotniczych i elastycznie dopasowywana do potrzeb
operacyjnych, co pozwoli usprawnić organizację pracy personelu
operacyjnego FIS. Przy dużym natężeniu ruchu lotniczego obydwa pasma
mają być obsługiwane przez dwóch informatorów, przy czym dla okresów o
mniejszym natężeniu ruchu lotniczego obsada będzie elastycznie
redukowana do jednego informatora, obsługującego obydwa sektory i
częstotliwości.
Wdrażana wiosną 2020 roku reorganizacja sektora FIS
Warszawa to zaledwie początek szerszych modernizacji, zapowiadanych
przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na rok 2021.
Apel do pilotów
Tak, jak w przypadku nawet najdrobniejszej zmiany,
także i teraz implementacja nowych rozwiązań będzie wymagała od
wszystkich zainteresowanych stron, zwłaszcza w okresie początkowym,
szczególnej ostrożności.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zwraca uwagę, by
już po wprowadzeniu podziału piloci pilnowali miejsca zmiany
częstotliwości pomiędzy warszawskimi sektorami tak, aby pozostać w
zasięgu radiostacji obsługującej konkretne pasmo i nie utracić łączności
ze Służbą Informacji Powietrznej.
Dyscyplina pilotów przy zgłaszaniu stosownej
częstotliwości pozwoli usprawnić pracę informatorów FIS, ale będzie
miała także znaczenie dla załóg pozostałych statków powietrznych
wykonujących już operacje w danym sektorze. Dzięki temu także inni
użytkownicy przestrzeni powietrznej będą mieli lepszą świadomość
sytuacji ruchowej. W przypadku przestrzeni powietrznej klasy G, w której
w dużej mierze operuje lotnictwo ogólne i gdzie nie ma obowiązku
zgłaszania się drogą radiową na FIS, a za zachowanie separacji między
statkami powietrznymi odpowiadają sami piloci, świadomość obecności
innego ruchu lotniczego ma ogromne znaczenie.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uczula, że
planowane zmiany w strukturach przestrzeni powietrznej to pierwsza,
zakrojona na tak dużą skalę zmiana w funkcjonowaniu FIS od wielu lat.
Zwraca się tym samym z prośbą do użytkowników niekontrolowanej
przestrzeni powietrznej o wyrozumiałość i współpracę tak, aby wdrożenie
nowego podziału nie było uciążliwe.
Okiem pilota
Płynne zmiany w wielkości obsady na sektorach FIS
Warszawa nie wpłyną na technikę pracy pilotów, dla których nadal
wyznacznikiem pozostanie kontakt z określoną częstotliwością radiową.
Dzięki podziałowi jednak załogi odczują różnicę w dostępności
komunikacji za sprawą zredukowania tłoku w eterze i zmniejszenia
nakładających się na siebie transmisji radiowych.
W stosunku do lotów wykonywanych przed datą
wdrożenia podziału, piloci będą się natomiast musieli przyzwyczaić do
kilku nowych sytuacji:
- Jeśli trasa lotu wiedzie przez dwa sektory warszawskie, konieczne będzie przejście z „Warszawa Informacja” na „Warszawa Informacja”, polegające na zmianie częstotliwości radiowej bez zmiany znaku wywoławczego FIS Warszawa;
- W przypadkach, kiedy jeden informator będzie obsługiwał w tym samym czasie obydwa sektory FIS Warszawa, po zmianie pasma piloci usłyszą w radiu ten sam głos, co na poprzedniej częstotliwości;
- Może się zdarzyć, że piloci będą słyszeć jedynie informatora FIS prowadzącego łączność ze statkiem powietrznym, ale już nie transmisję zwrotną. Najczęściej będzie to wynikało z obsługiwania dwóch sektorów FIS Warszawa (i dwóch częstotliwości radiowych – 128,575 MHz i 119,450 MHz) przez jednego informatora, podczas gdy nie słyszące się statki powietrzne będą odbierały wyłącznie jedną z tych częstotliwości.
źródło: PAŻP
Komentarze
Prześlij komentarz