Poznaj PAŻP: O służbach kontroli ruchu lotniczego
Zapraszamy na wyjątkowy cykl publikacji pt. "Poznaj PAŻP", w którym
przybliżone zostaną zadania stojące przed poszczególnymi podmiotami oraz
kluczowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem Polskiej Agencji
Żeglugi Powietrznej. W nowym cyklu Agencja przedstawi pracę różnych
organów i komórek organizacyjnych, bez których ani PAŻP ani przestrzeń
powietrzna nad Polską nie wyglądałyby dziś tak, jak wyglądają.
Dziś pierwszy epizod cyklu publikacji, z którego dowiecie się paru ciekawostek o pracy kontrolerów ruchu lotniczego.
O służbach kontroli ruchu lotniczego
W tym i w kolejnych odcinkach poznacie specyfikę ich pracy oraz różnice między obowiązkami. Dowiecie się także, gdzie tak naprawdę pracują ludzie bezpośrednio odpowiedzialni za bezpieczeństwo znajdujących się w powietrzu samolotów. A nie jest to wcale takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać.
Znacie zapewne pewien charakterystyczny budynek górujący nad lotniskiem im. Fryderyka Chopina. Smukła biała wieża z tarasem i kolistą kopułą radaru wyróżnia się na tle kilku innych budowli. W każdej z nich urzędują pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, którzy przez 24 godziny na dobę dokładają starań, by ruch samolotów na ziemi i w powietrzu pozostawał niezagrożony. Nie dziwne jednak, że to właśnie wieża przyciąga największą uwagę. Skojarzenie jej z pracą kontrolerów ruchu lotniczego jest nieuniknione i jak najbardziej słuszne. Wszak od razu stają przed oczami kadry filmowe, ukazujące kontrolera w pomieszczeniu na szczycie takiej wieży, otoczonego komputerami, telefonami i panelami łączności, dzierżącego lornetkę i bacznie obserwującego drogę startową oraz ścieżkę podejścia.
Kontrolerzy ruchu lotniczego nie pracują jednak wyłącznie w takich
wieżach. To, co znacie z produkcji filmowych to tylko część większego
obrazka. Pozwólcie więc, że wtajemniczymy Was w szczegóły. Obszar
odpowiedzialności kontrolerów ruchu lotniczego różni się w zależności od
tego, w której ze służb pracują. Pojęcie “służba kontroli ruchu
lotniczego” jest bowiem dość szerokie i obejmuje służbę kontroli
lotniska (TWR), służbę kontroli zbliżania (APP) oraz służbę kontroli
obszaru (ACC). Zadaniem każdej z nich jest sprawowanie kontroli nad
samolotem będącym na innym etapie podróży.
To właśnie pracownicy TWR (ang. Tower – wieża) pracują na szczytach
wież rozsianych po całej Polsce. Z ich tarasów i sal operacyjnych mogą
obserwować zarówno lądujące jak i poruszające się po lotniskach maszyny.
Jednakże kontrolerzy pełniący służbę kontroli obszaru i zbliżania nie
potrzebują widzieć płyt postojowych ani dróg startowych. Uogólniając i
mocno upraszczając, ich głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiednich
odległości pomiędzy maszynami znajdującymi się w powietrzu. Dla
pracowników tych służb najważniejsze jest więc zobrazowanie radarowe i
łączność radiowa z pilotami samolotów, umożliwiające im wykonywanie
codziennej pracy. Z technicznego punktu widzenia, zbliżeniowe i
obszarowe sale operacyjne nie muszą więc znajdować się w tych samych
budynkach, w których zasiadają kontrolerzy wieżowi. Są to pomieszczenia
odizolowane od zewnętrznego zgiełku, w których pracownicy operacyjni
mogą skupić się na kontroli ruchu lotniczego. Pomyślcie więc o nich,
kiedy dojrzycie samolot gdzieś wysoko na niebie. Bez pracy kontrolerów
znany nam dziś ruch lotniczy nie byłby bowiem możliwy.
Już niebawem bardziej szczegółowo o tym na czym polega praca każdej ze służb kontroli ruchu lotniczego.
PAŻP wie doskonale, że funkcjonowanie Agencji kryje wiele intrygujących tajemnic. Oczywiście, nie o wszystkich może napisać. Jeśli jednak jakiś aspekt jest dla Was szczególnie interesujący i chcielibyście dowiedzieć się więcej na jego temat, dajcie znać na profilu facebookowym PAŻP! Być może Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozwieje wątpliwości w którymś z kolejnych odcinków?
Już niebawem bardziej szczegółowo o tym na czym polega praca każdej ze służb kontroli ruchu lotniczego.
PAŻP wie doskonale, że funkcjonowanie Agencji kryje wiele intrygujących tajemnic. Oczywiście, nie o wszystkich może napisać. Jeśli jednak jakiś aspekt jest dla Was szczególnie interesujący i chcielibyście dowiedzieć się więcej na jego temat, dajcie znać na profilu facebookowym PAŻP! Być może Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozwieje wątpliwości w którymś z kolejnych odcinków?