Poznaj PAŻP: O służbach kontroli ruchu lotniczego

Zapraszamy na wyjątkowy cykl publikacji pt. "Poznaj PAŻP", w którym przybliżone zostaną zadania stojące przed poszczególnymi podmiotami oraz kluczowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W nowym cyklu Agencja przedstawi pracę różnych organów i komórek organizacyjnych, bez których ani PAŻP ani przestrzeń powietrzna nad Polską nie wyglądałyby dziś tak, jak wyglądają.

Dziś pierwszy epizod cyklu publikacji, z którego dowiecie się paru ciekawostek o pracy kontrolerów ruchu lotniczego.
  
O służbach kontroli ruchu lotniczego

W tym i w kolejnych odcinkach poznacie specyfikę ich pracy oraz różnice między obowiązkami. Dowiecie się także, gdzie tak naprawdę pracują ludzie bezpośrednio odpowiedzialni za bezpieczeństwo znajdujących się w powietrzu samolotów. A nie jest to wcale takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać.

Znacie zapewne pewien charakterystyczny budynek górujący nad lotniskiem im. Fryderyka Chopina. Smukła biała wieża z tarasem i kolistą kopułą radaru wyróżnia się na tle kilku innych budowli. W każdej z nich urzędują pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, którzy przez 24 godziny na dobę dokładają starań, by ruch samolotów na ziemi i w powietrzu pozostawał niezagrożony. Nie dziwne jednak, że to właśnie wieża przyciąga największą uwagę. Skojarzenie jej z pracą kontrolerów ruchu lotniczego jest nieuniknione i jak najbardziej słuszne. Wszak od razu stają przed oczami kadry filmowe, ukazujące kontrolera w pomieszczeniu na szczycie takiej wieży, otoczonego komputerami, telefonami i panelami łączności, dzierżącego lornetkę i bacznie obserwującego drogę startową oraz ścieżkę podejścia.


Kontrolerzy ruchu lotniczego nie pracują jednak wyłącznie w takich wieżach. To, co znacie z produkcji filmowych to tylko część większego obrazka. Pozwólcie więc, że wtajemniczymy Was w szczegóły. Obszar odpowiedzialności kontrolerów ruchu lotniczego różni się w zależności od tego, w której ze służb pracują. Pojęcie “służba kontroli ruchu lotniczego” jest bowiem dość szerokie i obejmuje służbę kontroli lotniska (TWR), służbę kontroli zbliżania (APP) oraz służbę kontroli obszaru (ACC). Zadaniem każdej z nich jest sprawowanie kontroli nad samolotem będącym na innym etapie podróży.

To właśnie pracownicy TWR (ang. Tower – wieża) pracują na szczytach wież rozsianych po całej Polsce. Z ich tarasów i sal operacyjnych mogą obserwować zarówno lądujące jak i poruszające się po lotniskach maszyny. Jednakże kontrolerzy pełniący służbę kontroli obszaru i zbliżania nie potrzebują widzieć płyt postojowych ani dróg startowych. Uogólniając i mocno upraszczając, ich głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiednich odległości pomiędzy maszynami znajdującymi się w powietrzu. Dla pracowników tych służb najważniejsze jest więc zobrazowanie radarowe i łączność radiowa z pilotami samolotów, umożliwiające im wykonywanie codziennej pracy. Z technicznego punktu widzenia, zbliżeniowe i obszarowe sale operacyjne nie muszą więc znajdować się w tych samych budynkach, w których zasiadają kontrolerzy wieżowi. Są to pomieszczenia odizolowane od zewnętrznego zgiełku, w których pracownicy operacyjni mogą skupić się na kontroli ruchu lotniczego. Pomyślcie więc o nich, kiedy dojrzycie samolot gdzieś wysoko na niebie. Bez pracy kontrolerów znany nam dziś ruch lotniczy nie byłby bowiem możliwy.

Już niebawem bardziej szczegółowo o tym na czym polega praca każdej ze służb kontroli ruchu lotniczego.

PAŻP wie doskonale, że funkcjonowanie Agencji kryje wiele intrygujących tajemnic. Oczywiście, nie o wszystkich może napisać. Jeśli jednak jakiś aspekt jest dla Was szczególnie interesujący i chcielibyście dowiedzieć się więcej na jego temat, dajcie znać na profilu facebookowym PAŻP! Być może Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozwieje wątpliwości w którymś z kolejnych odcinków?