Nowa wieża kontroli lotniska dla Lublina w 2017 roku?
Na lubelskim lotnisku od 2013 roku działa kontenerowa wieża kontroli
ruchu lotniczego. Wkrótce miałaby ją zastąpić nowa – stała. Taka
inwestycja to spore koszty (sięgające nawet 20 mln zł), ale PAŻP, która
finansuje budowę wież w naszym kraju, jest na nią gotowa. Obecna wieża ma około 11 metrów wysokości (razem z masztem) i jest
budynkiem kontenerowym. Powstała ze złożenia odpowiednich elementów.
Koszt tej inwestycji sięgał 7,5 mln zł.
Budowę stałej wieży obiecywano,
gdy odpowiednio wzrośnie ruch lotniczy nad lubelskim lotniskiem. Wydaje
się, że ten warunek Lublin powoli zaczyna spełniać.
Wystarczy wspomnieć, że tylko we wrześniu w Lublinie udało się obsłużyć
29,3 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 48 proc. w porównaniu do
analogicznego okresu 2014 roku. Wrzesień był jednocześnie najlepszym
miesiącem w historii tego lotniska. W sumie od początku roku zdołano tu
obsłużyć 181,5 tys. podróżnych, czyli o 23,2 proc. więcej niż w
analogicznym okresie ubiegłego roku. W sumie w 2015 roku Lublin planuje
obsłużyć ponad 230 tys. pasażerów. Jak na młode, liczące niecałe trzy
lata lotnisko, to nie najgorszy wynik.
Wymiana wieży na lubelskim lotnisku wydaje się też konieczna ze względu
na fakt, iż nie ma technicznych możliwości zwiększenia jej obecnej
wysokości. To uniemożliwia rozbudowę infrastruktury lotniska, a tym
samym jego rozwój.
Jak podaje Waldemar Białowąs, wicestarosta świdnicki, między prezesem
lubelskiego lotniska Krzysztofem Wójtowiczem a zarządem Polskiej Agencji
Żeglugi Powietrznej trwają rozmowy na temat budowy docelowej wieży w
Lublinie.
Port Lotniczy Lublin (fot. airport.lublin.pl) |
„Agencja rozważa budowę nowoczesnej wieży spełniającej wymagania
zarówno służb kontroli ruchu lotniczego, jak i personelu technicznego,
wzorowanej na rozwiązaniach zastosowanych na nowo wybudowanej wieży na
lotnisku w Mielcu. Planuje się, że nowa lubelska wieża usytuowana byłaby
po północnej stronie lotniska, co zapewniłoby kontrolerom niezakłócony
widok zarówno na płaszczyznę portu oraz lotniska trawiastego,
zwiększając tym samym bezpieczeństwo operujących tam statków
powietrznych” – podaje Białowąs, nadmieniając, że realny termin oddania więzy do eksploatacji to pierwsza połowa 2017 roku.
Bardzo dobry pomysł z przeniesieniem wieży w inne miejsce. Biorąc pod uwagę krzywiznę terenu, wydaje się, że pewnych części pasa z wieży zwyczajnie nie widać.
OdpowiedzUsuń