Kontrola ruchu lotniczego w Polsce jest niedoinwestowana
W Polsce niezbędne są inwestycje w kontrolę ruchu lotniczego. Główne
potrzeby dotyczą zwiększenia zatrudnienia i poprawy infrastruktury –
apeluje Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Pozwoli to na
lepszą obsługę nie tylko ruchu lotniczego z i do Polski, lecz także
tranzytu, który stanowi ponad połowę wszystkich lotów.
Jesteśmy w takim momencie, kiedy musimy bardzo mocno doinwestować kontrolę ruchu lotniczego. To jest ten element siatki transportu publicznego, na który musi być położony nacisk. Niestety, zarówno Unia Europejska, jak i polskie władze zafundowały nam szereg przepisów, które zbyt mocno regulują ten rynek i które powodują, że nie możemy rozwijać się w takim tempie, w jakim powinniśmy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Janiszewski, prezes Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Janiszewski
przypomina, że ruch lotniczy w Polsce w ciągu ostatnich lat rósł bardzo
dynamicznie. Pomimo kryzysu w Europie w naszym kraju rokrocznie
notowane były wzrosty. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w
2003 r. na polskich lotniskach odprawiono ok. 7,1 mln pasażerów. W 2013
r. było to ponad trzykrotnie więcej – prawie 25 mln. Wzrosła również
liczba cywilnych operacji lotniczych (startów i lądowań) – z 178 tys. w
2003 r. do ponad 294 tys. w ubiegłym roku.
Samoloty lądujące w Polsce i odlatujące z
kraju to tylko część całego ruchu. Kontrolerzy ruchu lotniczego
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w ubiegłym roku zabezpieczyli
obsługę nawigacyjną 683 tys. operacji lotniczych, z czego prawie 400
tys. to rejsy tranzytowe, gdy samoloty przelatują jedynie nad naszym
krajem.
By utrzymać sprawną kontrolę tego ruchu, niezbędne są inwestycje.
Mamy sieć autostrad podniebnych, które
musimy rozwijać i wykorzystywać – apeluje Janiszewski. Musimy
inwestować przede wszystkim w kadry, nowy sprzęt, nowe radary,
urządzenia radiowo-nawigacyjne. Nasze państwo musi także prowadzić
prawodawstwo, żeby nam umożliwić rozwój na tle całej Europy.
Dodaje, że w ostatnich latach poczyniono
duże inwestycje na lotniskach, między innymi w związku z Euro 2012, ale
mniej środków przeznaczono na kontrolę ruchu lotniczego. Potrzebni są
przede wszystkim nowi pracownicy, bo brak kadr jest problemem tych służb
w całej Europie. Wyszkolenie kontrolera trwa nawet trzy lata, a do tego
zawód ten ma specyficzne wymagania.
Mimo to zatrudniająca kontrolerów Polska
Agencja Żeglugi Powietrznej ma możliwości i środki na zwiększenie
zatrudnienia. Janiszewski zauważa jednak, że musi to zostać ułatwione
przez polskie prawo.
Jeżeli w Europie cały czas będzie
wzrost gospodarczy, to w Polsce możemy się spodziewać wzrostu ruchu
lotniczego na poziomie 8-13 proc. rok do roku. Jest to bardzo
perspektywiczny rynek, tylko trzeba nam pozwolić na ten rozwój – ocenił
Janiszewski w rozmowie podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Dodaje, że kontrolerzy ruchu lotniczego
nie próżnują, czekając na nowe inwestycje. W ciągu ostatnich pięciu lat
na terenie UE czterokrotnie zostały zredukowane opóźnienia spowodowane
kontrolą ruchu lotniczego. Jak wynika z danych Centralnego Biura Analiz
Opóźnień (CODA) europejskiej organizacji Eurocontrol, średnie opóźnienie
lotu w przestrzeni powietrznej państw członkowskich organizacji
wyniosło w 2013 r. 9,3 minuty. Z tego jednak jedynie niecałe 0,4 minuty
było związane z kontrolą ruchu lotniczego w trakcie przelotu, a ok. 0,6
minuty z kontrolą startu i lądowania na lotnisku. Głównym powodem
opóźnień są tzw. opóźnienia reakcyjne, czyli wywołane opóźnionym
przylotem (4,2 minuty) oraz czynniki operacyjne po stronie linii
lotniczych (2,8 minuty).
Polska kontrola ruchu lotniczego należy
także do najbardziej wydajnych kosztowo w Europie. Koszt jednostkowy,
związany bezpośrednio z kosztami prowadzenia kontroli i stanowiący
podstawę do wyliczenia opłat nawigacyjnych, wynosi w maju w Polsce 35,42
euro. Tańsza kontrola ruchu lotniczego w UE jest jedynie na Łotwie,
Malcie, w Irlandii, Grecji oraz nad Atlantykiem w obszarze kontrolowanym
przez Portugalię.
źródło: link
Komentarze
Prześlij komentarz