Projekt przepisów UE dla służby zarządzania płytą postojową na lotnisku
Urząd Lotnictwa Cywilnego
informuje, że Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), w
ramach konsultacji społecznych opublikowała na swojej stronie
internetowej projekt przepisów europejskich określających wymagania dla
służby zarządzania płytą postojową na lotniskach NPA 2013-24
„Requirements for apron management services at aerodromes”.
Zgodnie z obowiązującą procedurą konsultacji i
uzgodnień projektów aktów prawnych opracowywanych przez EASA, zarówno
osoby prywatne jak i organizacje z krajów Unii Europejskiej, mogą
zgłaszać bezpośrednio do EASA uwagi i propozycje zmian do NPA 2013-24 do
dnia 18 marca 2014 roku. Uwagi należy przesyłać w formie elektronicznej
za pomocą CRT (Comment-Response Tool) czyli specjalnego formularza dostępnego na stronie internetowej EASA.
Służba zarządzania płytą postojową nie istniała
dotychczas na lotniskach w Polsce, ani też w wielu innych krajach UE.
Przypisane jej zadania do tej pory realizował zarządzający lotniskiem
przy współpracy ze służbami ruchu lotniczego. Zgodnie projektem UE
będzie to certyfikowana służba, którą zapewni zarządzający lotniskiem
lub odpowiednio wykwalifikowany podmiot zewnętrzny.
Głównym zadaniem tej
służby będzie zarządzanie ruchem statków powietrznych na płycie
postojowej w celu zapobiegania kolizjom statku powietrznego z innym
statkiem powietrznym lub obiektem oraz koordynacja z lotniskową służbą
ruchu lotniczego wjazdów i wyjazdów statków powietrznych z płyty
postojowej.
Wymagania dla służby zarządzania płytą postojową
zostały opracowane na podstawie Artykułu 8a ust 2 lit d i e oraz ust 5,
Rozporządzenia Bazowego WE 216/2008. Projekt stanowi realizację zadania
nr RMT.0485 i RMT.0465 określonego w programie prac legislacyjnych EASA
„Revised 4-year Rulemaking Programme 2014-2017”.
Następnym etapem prac
będzie opublikowanie przez EASA Coomment Response Document (CRD, czyli
kolejnej wersji projektu uwzględniającej proponowane zmiany oraz wykaz
wszystkich zgłoszonych uwag wraz z odpowiednim stanowiskiem EASA.
Zgodnie z programem prac gotowy projekt wraz z opinią EASA powinien być
przekazany do Komisji Europejskiej do końca 2014 roku. Wymagania dla
służby zarządzania płytą postojową powinny wejść w życie w pierwszej
połowie 2015 roku. Zgodnie z NPA 2013-24 Państwa UE będą musiały wdrożyć
ww. przepisy i wydać certyfikaty dla służb zarządzania płytą postojową
do dnia 31 grudnia 2017 roku (o ile ten termin nie zostanie zmieniony).
Projekt wymagań dla służby zarządzania płytą
postojową zawarty w NPA 2013-24 stanowi nowelizację „Rozporządzenia
Komisji (UE) ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne
dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 216/2008”, które zostanie wydane na początku tego roku.
Ponadto NPA 2013-24 zawiera projekt zmian do odpowiednich akceptowalnych
sposobów spełnienia wymagań (Acceptable Means of Compliance AMC) oraz
materiałów doradczych (Guidance Material - GM).
Ostatnia wersja „Rozporządzenia Komisji (UE)
ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące
lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 216/2008” wraz z AMC, GM i CS jest dostępna na stronie internetowej Urzędu pod linkiem.
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Komentarze
Prześlij komentarz