PAŻP dla lubelskiego lotniska
Port Lotniczy Lublin jest
najnowszym polskim lotniskiem, działającym zaledwie pół roku. Mimo
jeszcze relatywnie niedużego ruchu, PAŻP przywiązuje wielką wagę do
rozwoju tego położonego najdalej na wschód polskiego lotniska –
powiedział Maciej Piotrowski pełniący obowiązki prezesa PAŻP, zastępca
prezesa PAŻP.
Na inwestycje niezbędne do obsługi tego najmłodszego polskiego portu lotniczego PAŻP wydała już kilkanaście milionów złotych. Na łączny koszt inwestycji poczynionych przez PAŻP na potrzeby Portu Lotniczego Lublin składają się:
- wieża kontroli ruchu lotniczego;
- zestaw radiolatarni z dalmierzem DVOR/DME;
- ILS.
- zestaw radiolatarni z dalmierzem DVOR/DME;
- ILS.
17 grudnia 2012 roku kontrolerzy ruchu lotniczego
rozpoczęli swoją pracę na lubelskim lotnisku. PAŻP oddelegowała do
Lublina 15 osób, które dbają o bezpieczeństwo ruchu lotniczego przez
64,5 godziny tygodniowo.
Nowa wieża kontroli, to dowód na to, że Port
Lotniczy Lublin stale się rozwija i udoskonala. Inwestycja jest
szczególnie ważna ze względu na to, że wpływa na zapewnienie wysokiego
poziomu bezpieczeństwa podróżującym. Budowa wieży została zrealizowana
dzięki zaangażowaniu i dobrej współpracy naszego lotniska z instytucją
centralną jaką jest PAŻP - mówi prezes zarządu spółki Port Lotniczy
Lublin Krzysztof Wójtowicz.
Montaż nowej wieży kontroli ruchu lotniczego
rozpoczął się 16 marca br. W ciągu następnych kilku tygodni odbyły się
szkolenia operacyjne oraz odbiory techniczne. 6 czerwca 2013 roku służba
kontroli ruchu lotniczego przeniosła się do nowej wieży kontroli ruchu
lotniczego. Koszt budowy i wyposażenia nowej wieży, to ponad 7,2 mln zł.
Wcześniej, na potrzeby lubelskiego portu
lotniczego PAŻP, za 2,6 mln złotych, kupił zestaw radiolatarni z
dalmierzem DVOR/DME. Radiolatarnia DVOR zainstalowana w komplecie z
dalmierzem DME to system radiowy, który dzięki specjalnym odbiornikom w
samolocie - umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do
radiolatarni oraz podaje mu odległość od niej. W oparciu o to urządzenie
opracowano i wdrożono procedury lotnicze dla Portu Lotniczego Lublin.
PAŻP zrealizuje obecnie trzecią inwestycję dla
lubelskiego lotniska. Jeszcze we wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę
na budowę systemu ILS, z wyłonioną w drodze publicznego przetargu,
poznańską firmą Telbud. Wartość inwestycji to 2 794 601 złotych netto.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej we współpracy z
zarządcą lotniska – Portem Lotniczym Lublin i wykonawcą starają się
przyspieszyć umowne terminy realizacji inwestycji. Gotowe są już
fundamenty, prace budowlane są - pomimo początkowo niesprzyjającej aury -
już bardzo zaawansowane. Zakończenia prac budowlanych spodziewamy się
jeszcze w lipcu, wcześniej samolot pomiarowy zweryfikuje jakość systemu.
Trzeba jednak zaznaczyć, że po zakończeniu procesu
budowlanego, rozpocznie się proces wdrożenia operacyjnego.
Międzynarodowe uregulowania zawarte w: Aneksie 10 do Konwencji o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz w ICAO EUR DOC 012 (Europejskie
materiały pomocnicze do oceny usług i wsparcia certyfikacji systemów
naziemnych ILS&MLS), zawierają m.in. wymóg bezawaryjnej testowej
pracy systemu przed wdrożeniem systemu na nowym lotnisku.
Procedura dopuszczenia systemu ILS/DME do pracy
operacyjnej, oprócz wspominanych wyżej 67- dniowych testów niezawodności
systemu wynikających z wymagań Załącznika 10 ICAO, obejmuje uzyskanie
wpisu do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych, oraz publikację
informacji o urządzeniu w Zbiorze Informacji Lotniczych AIP Polska.
PAŻP dołoży wszelkich starań, aby czas potrzebny na wdrożenie urządzenia do pracy operacyjnej był jak najkrótszy.
źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Komentarze
Prześlij komentarz