Trzynaste lotnisko kontrolowane przez PAŻP - Lublin EPLB
W dniu 17 grudnia 2012 r. na terenach dotychczasowego lotniska w Świdniku został otwarty w Port Lotniczy Lublin.
Jest to pierwszy w dziejach wolnej Polski port lotniczy zbudowany od
podstaw – co podkreślają jego twórcy. PAŻP uczestniczyła w tworzeniu
tego lotniska zapewniając niezbędne wyposażenie nawigacyjne, służby
ATM/CNS, a także uzgadniając przestrzeń powietrzną i publikując
informacje AIS. W poniedziałek 17 grudnia br. służby żeglugi powietrznej PAŻP obsłużyły pierwsze operacje wykonywane w ruchu kontrolowanym.
Polska Agencja Żeglugi
Powietrznej dysponuje kompletem certyfikatów niezbędnych do świadczenia
służb żeglugi powietrznej w Porcie Lotniczym Lublin.
PAŻP otrzymała certyfikaty Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla służb:
- Proceduralnej kontroli lotniska Lublin (EPLB);
- Proceduralnej kontroli zbliżania lotniska Lublin (EPLB);
- Łączności radiowej dla służby kontroli lotniska Lublin (EPLB).
Wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikaty potwierdzają, że służby PAZP są gotowe do obsługi ruchu lotniczego na lubelskim lotnisku. PAŻP do pracy w kontroli zbliżania i kontroli lotniska PAŻP oddeleguje 15 kontrolerów ruchu lotniczego. 17 grudnia 2012 roku o siódmej rano kontrolerzy ruchu lotniczego rozpoczęli swoją pracę w obiekcie doraźnym, produkcji niemieckiej firmy Rohde&Schwarz. Po kilku miesiącach, w połowie 2013 roku, organ służby kontroli ruchu lotniczego przeniesie się do obiektu stacjonarnego.
Wszystkie urządzenia zamontowane na już zainstalowanej wieży są, jakości identycznej z urządzeniami, które będą użytkowane na stacjonarnej wieży. Wieża firmy Rohde&Schwarz została na potrzeby lubelskiego lotniska odpowiednio zmodernizowana oraz zostały w niej zainstalowane wszystkie niezbędne systemy potrzebne do pracy operacyjnej. Wieża posiada bezpośrednią łączność z Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Warszawie. Obiekt spełnia wszystkie wymagania certyfikacyjne ULC.
Na potrzeby lubelskiego portu lotniczego PAŻP nabył za 2,6 mln złotych - zestaw radiolatarni z dalmierzem D-VOR/DME. Radiolatarnia D-VOR zainstalowana w komplecie z dalmierzem DME to system radiowy, który dzięki specjalnym odbiornikom w samolocie - umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość od niej. W oparciu o to urządzenie opracowano i wdrożono procedury podejść do lądowania dla lotniska Lublin. W nadchodzącym 2013 roku, PAŻP zrealizuje trzecią inwestycję dla lubelskiego lotniska. Za niespełna trzy miliony złotych, zostanie zbudowany system ILS.
- Proceduralnej kontroli lotniska Lublin (EPLB);
- Proceduralnej kontroli zbliżania lotniska Lublin (EPLB);
- Łączności radiowej dla służby kontroli lotniska Lublin (EPLB).
Wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikaty potwierdzają, że służby PAZP są gotowe do obsługi ruchu lotniczego na lubelskim lotnisku. PAŻP do pracy w kontroli zbliżania i kontroli lotniska PAŻP oddeleguje 15 kontrolerów ruchu lotniczego. 17 grudnia 2012 roku o siódmej rano kontrolerzy ruchu lotniczego rozpoczęli swoją pracę w obiekcie doraźnym, produkcji niemieckiej firmy Rohde&Schwarz. Po kilku miesiącach, w połowie 2013 roku, organ służby kontroli ruchu lotniczego przeniesie się do obiektu stacjonarnego.
Wszystkie urządzenia zamontowane na już zainstalowanej wieży są, jakości identycznej z urządzeniami, które będą użytkowane na stacjonarnej wieży. Wieża firmy Rohde&Schwarz została na potrzeby lubelskiego lotniska odpowiednio zmodernizowana oraz zostały w niej zainstalowane wszystkie niezbędne systemy potrzebne do pracy operacyjnej. Wieża posiada bezpośrednią łączność z Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Warszawie. Obiekt spełnia wszystkie wymagania certyfikacyjne ULC.
Na potrzeby lubelskiego portu lotniczego PAŻP nabył za 2,6 mln złotych - zestaw radiolatarni z dalmierzem D-VOR/DME. Radiolatarnia D-VOR zainstalowana w komplecie z dalmierzem DME to system radiowy, który dzięki specjalnym odbiornikom w samolocie - umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość od niej. W oparciu o to urządzenie opracowano i wdrożono procedury podejść do lądowania dla lotniska Lublin. W nadchodzącym 2013 roku, PAŻP zrealizuje trzecią inwestycję dla lubelskiego lotniska. Za niespełna trzy miliony złotych, zostanie zbudowany system ILS.
Otwarcie Portu
Lotniczego Lublin jest ostatnim akcentem roku 2012, który można uznać za
najlepszy dla polskiego transportu lotniczego. W szczególności wyniki
operacyjne portów lotniczych oraz PAŻP, a także skala zrealizowanych
inwestycji w portach lotniczych oraz sprawna obsługa EURO 2012
uzasadniają takie stwierdzenie. PAŻP bierze aktywny udział w rozbudowie infrastruktury oraz w uzyskaniu
tych bardzo dobrych wyników, co zostało przedstawione w czasie
prezentacji na gali otwarcia PL Lublin.
Plik prezentacji
Ponadto PAŻP udostępniła podsumowanie wyników 2012 roku oraz plany i prognozy na rok 2013 w postaci prezentacji, przekazywanej w czasie uroczystości mediom.
Ponadto PAŻP udostępniła podsumowanie wyników 2012 roku oraz plany i prognozy na rok 2013 w postaci prezentacji, przekazywanej w czasie uroczystości mediom.
źródło: PAŻP
Port lotniczy Lublin NIE został zbudowany na terenach istniejącego lotniska w Świdniku (stare, jeszcze przedwojenne lotnisko trawiaste, które nadaj działa jako lotnisko przyzakładowe i sportowe), ale tuż obok, w szczerym polu (a w zasadzie w lesie). Wystarczy spojrzeć na google map
OdpowiedzUsuń