PLL LOT skończyły 90 lat. Oto historia narodowego przewoźnika na 20 plakatach

Polskie Linie Lotnicze LOT powstały pod koniec 1928 roku w wyniku połączenia kilku prywatnych przedsiębiorstw lotniczych. Są jednym z 12 najstarszych przewoźników na świecie. Historię 90 lat LOT-u opowiadają m.in. plakaty, które powstawały na przestrzeni dekad.
 
PLL LOT a mistrzowie polskiej szkoły plakatu
 
Podróż po ilustrowanej historii PLL LOT rozpoczyna plakat, który powstał około 5 lat przed utworzeniem Linii Lotniczych LOT. Przekształcona w spółkę akcyjną Aerolot, Polska Linja Lotnicza Aero Lloyd, była jednym z przedsiębiorstw, które połączyły się, tworząc 29 grudnia 1928 roku LOT.

1923-1924, Józef Mehoffer 

Plakaty PLL LOT przed II wojną światową 

Linie Lotnicze LOT faktyczną działalność rozpoczęły 1 stycznia 1929 roku. Pierwsze samoloty w ich barwach latały m.in. do Bydgoszczy, Katowic, Krakowa, Lwowa, ale też do Brna i Wiednia. Do 1938 roku oficjalną nazwa brzmiała: Polskie Linje Lotnicze LOT. Ich pierwszym lotniskiem było Pole Mokotowskie. W 1934 roku przeniosły się na Okęcie.

1929, Tadeusz Gronowski
 
1934, Wanda Borowska, Wanda Wernerowa

Początkowo we flocie LOT-u było niewiele ponad 20 samolotów - Junkersy F 13 i Fokkery F VII, później pojawiły się też maszyny polskiej produkcji - PWS. Jeszcze w latach 30. XX wieku dołączyły do niej też samoloty amerykańskich producentów - Douglas i Lockheed. Lockheed L-14-H SuperElectra uchodził wówczas za najnowocześniejszy samolot pasażerski na świecie.


1939, Jerzy Skolimowski, Andrzej Stypiński

W 1939 roku PLL LOT zawiesiły działalność w związku z wybuchem II wojny światowej. 

Plakaty PLL LOT po II wojnie światowej

Po II wojnie światowej LOT wznowił połączenia krajowe 1 kwietnia 1945 roku, uruchamiając linię okrężną między polskimi miastami - z Warszawy do Łodzi, Krakowa, Rzeszowa, Lublina i z powrotem do Warszawy. Pierwszym powojennym połączeniem zagranicznym była trasa do Berlina. Zainaugurowano ją 11 maja 1945 roku.

Na poniższym plakacie z 1951 roku widać odbudowę i rozbudowę Warszawy, a także trasę W-Z, którą otwarto 22 lipca 1949 roku.


1951, Stanisław Łuckiewicz

Janusz Grabiański
 
1956, Jerzy Srokowski

1957, Roman Cieślewicz

1961, Tomasz Rumiński

 
1966, Janusz Grabiański

1967, Janusz Grabiański

1968, Wiktor Górka
 
Władysław Janiszewski

Ten plakat z 1969 roku powstał na 40. rocznicę działalności PLL LOT. Pokazuje on, jak zmieniła się flota narodowego przewoźnika - w 1929 roku dysponował samolotami tłokowymi, a 40 lat później - odrzutowcami radzieckiej produkcji. W listopadzie 1968 roku LOT odebrał Tupolewy Tu-134.

1969, Maciej Hibner

1971, Janusz Grabiański

Żuraw to symbol PLL LOT. Zaprojektowany został przez Lucjana Gronowskiego na przełomie 1929 i 1930 roku.

1976, Zbigniew Malicki

1978, E. Rysiński, grafika: Zbigniew Malicki
 
1978, Janusz Grabiański

1978, Janusz Grabiański
 
1979, K. Borowicz-Żmijewska, fot. Tomasz Sikora
 
1978, Janusz Stanny


Marcin Walków

artykuł pochodzi z września 2018 r.






Komentarze