Nowy symulator w PAŻP

Nowy symulator dedykowany systemowi operacyjnemu Pegasus_21 został zainstalowany w PAŻP na początku 2015 roku. To wynik działań kontrolerów, którzy zabiegali o symulator odwzorowujący 1:1 środowisko pracy. Symulatory kontroli ruchu lotniczego to rozbudowane systemy elektroniczne, pozwalające modelować w pamięci komputera przestrzeń powietrzną wyglądającą jak realny ruch.

Zakupiony za kilkadziesiąt milionów euro nowy system zarządzania ruchem Pegasus_21 funkcjonuje w PAŻP od listopada 2013 roku. Miał on zastąpić starszy, nieefektywny system AMS 2000+ oraz zwiększyć pojemność i przepustowość przestrzeni powietrznej, poprawić poziom bezpieczeństwa na polskim niebie oraz ułatwić pracę kontrolerów. Wdrożenie symulatora odwzorowującego w 100 proc. rzeczywiste stanowiska pracy kontrolerów jest pierwszym krokiem do tego, by zmiany na lepsze faktycznie mogły nastąpić.  

Obecnie na symulatorze Pegasus_21 szkoli się 130 kontrolerów ruchu lotniczego, którzy ćwiczą wykonywanie operacji w tzw. pionowym podziale przestrzeni powietrznej. Zakończenie tego szkolenia planowane jest na koniec kwietnia bieżącego roku – wyjaśnia w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy PAŻP, wyliczając, że do chwili obecnej na symulatorze Pegasus_21 przeszkolono 28 osób wykonujących zadania „pseudopilotów”. Osoby te jako „psuedopiloci”  biorą już udział w szkoleniu kontrolerów ruchu lotniczego wykonywanym na symulatorze P_21. – Trwa również szkolenie teoretyczne kolejnych 11 kandydatów na „pseudopilotów”, w kwietniu osoby te rozpoczną szkolenia na symulatorach będących w dyspozycji PAŻP, w tym symulatorze Pegasus_21. Szkolenie takie trwa około 2-3 miesięcy – mówi Karpiński. 

Cieszymy się, że nowy zarząd PAŻP sprawnie uporał się z tak oczywistą potrzebą – jak uruchomienie nowego symulatora, o który walczyliśmy przez wiele miesięcy – mówi Hubert Adamczyk, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. – Dzięki nowemu symulatorowi możemy wreszcie przećwiczyć w rzeczywistym środowisku funkcjonowanie podziału pionowego. Przed nami jednak jeszcze wiele wyzwań, takich jak np. modernizacja całego systemu szkolenia. Prawdziwym testem będą najbliższe miesiące, wówczas okaże się, jakie zmiany udało się wprowadzić – dodaje Adamczyk. 

Uruchomienie nowoczesnego symulatora systemu operacyjnego Pegasus_21 i wdrożenie długookresowych harmonogramów szkolenia symulatorowego to elementy zmian w systemie szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego wdrożonych przez PAŻP, które mają poskutkować przyspieszeniem pozyskiwania i przygotowania nowych kontrolerów do pracy w agencji. To niezbędne, by praca kontrolerów przebiegała bez zakłóceń.  

Zapotrzebowanie kadrowe agencji jest bardzo duże, bo ruch lotniczy nad Polską stale rośnie, nawet o około 8 proc. w skali roku. Każdego dnia przez polskie niebo przelatuje do 2,5 tys. maszyn. Ostatnio swoje zainteresowanie sytuacją w PAŻP wyraził Eurocontrol, który zapowiedział wsparcie dla agencji w postaci audytów funkcjonalnych oraz zespołów roboczych. Organizacja chce również pomóc PAŻP w opracowaniu kolejnych aktualizacji systemu Pegasus_21.

rynekinfrastruktury.pl

Komentarze