Uruchomienie pierwszej w Wielkiej Brytanii cyfrowej wieży kontroli ruchu lotniczego

Pierwsza cyfrowa wieża kontroli ruchu lotniczego (Digital Tower) została 13 grudnia uruchomiona przez Cranfield University na lotnisku Bedfordshire. Wieża wyposażona jest w systemy od Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS).

To innowacyjne dla brytyjskiego sektora lotniczego rozwiązanie zostało zaprojektowane i dostarczone przez Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS). Właścicielem i operatorem systemu jest Cranfield University. System składa się z masztu zaopatrzonego w sensory i pomieszczenia operacyjnego, skąd zarządzany będzie ruch na lotnisku.
  
"Cyfrowe Centrum Kontroli Ruchu Lotniczego jest znaczącym impulsem do rozwoju dla lotniska badawczego Cranfield i możliwości prowadzenia tutaj testów. W połączeniu z naszymi obecnymi i przyszłymi obiektami, umocni to miejsce Cranfield, jako wiodącego ośrodka badawczego w dziedzinie aeronautyki i lotnictwa, znajdującego się w samym sercu regionu Cambridge-Milton Keynes-Oxford", powiedział Sir Peter Gregson, wicekanclerz i Dyrektor Generalny Uniwersytetu Cranfield.
  
"To historyczny moment dla podróży lotniczych w Wielkiej Brytanii, który pokazuje, że przyszłość sektora lotniczego w Wielkiej Brytanii tkwi w połączeniu najnowocześniejszej technologii i wiedzy wynikającej z doświadczenia. Saab i Cranfield University rozpoczęli tę podróż w październiku 2017 roku i cieszą się z doskonałej współpracy, która zaowocowała dzisiejszym sukcesem. Czekamy z niecierpliwością na zwiększenie liczby brytyjskich lotnisk używających tej innowacyjnej technologii, a także na rezultaty prac badawczych, które przyczynią się do rozwoju rynku lotniczego", powiedział Johan Klintberg, dyrektor generalny Saab Digital Air Services.
  
Cyfrowe wieże są przełomem w zarządzaniu ruchem lotniczym. Szwecja, będąca pionierem tej technologii, stosuje je od 2015 roku. Cyfryzacja danych, dzięki wiodącej na rynku technologii Saaba, może zapewnić znacznie wyższą wydajność, niższe koszty operacyjne, zwiększone bezpieczeństwo i polepszenie systemu wspomagania decyzji. Instalacja cyfrowej wieży jest często bardziej opłacalna niż budowa lub remont konwencjonalnej wieży kontroli ruchu lotniczego.
  
Cyfrowa wieża zastępuje konwencjonalną wieżę kontrolną w ten sposób, że maszt z systemem kamer filmuje widok z okna wieży i przekazuje go w czasie rzeczywistym do centrum załogowego zlokalizowanego w innym miejscu. Cyfrowe zdalne wieże zaprojektowano zgodne z najlepszymi standardami cyberbezpieczeństwa.
  
Lotnisko badawcze Cranfield oferuje wyjątkowe środowisko do prowadzenia badań w sektorze lotniczym. Jako jeden z nielicznych uniwersytetów na świecie posiada własny port lotniczy, jest też jednym z liderów technologii lotniczych i kosmicznych. Ośrodek prowadzi badania nad cyfryzacją lotnictwa, funkcjonowaniem lotnisk, linii lotniczych, zarządzaniem przestrzenią powietrzną i lotnictwem przyszłości.
  
Saab Digital Air Traffic Solutions jest spółką joint-venture pomiędzy Saabem i LFV (szwedzkim dostawcą usług nawigacji lotniczej), założoną w 2016 roku. Łącząc unikalne doświadczenie operacyjne LFV ze światowej klasy rozwiązaniami technicznymi Saaba, Saab Digital Air Traffic Solutions jest w stanie zarządzać całym procesem, począwszy od planowania i wdrożenia po administrację zdalnych usług wieżowych. SDATS oferuje lotniskom w Szwecji i za granicą, cyfrową i korzystną kosztowo alternatywę w dziedzinie usług kontroli ruchu lotniczego.


Komentarze