Nowe wydanie Krajowego Planu Bezpieczeństwa na lata 2018 – 2021 (KPB 2018)
Krajowy Plan Bezpieczeństwa na lata 2018 – 2021 (KPB 2018), stanowiący załącznik do Krajowego Programu Bezpieczeństwa
w Lotnictwie Cywilnym – KPBwLC, jest druga edycją dokumentu mającego na
celu wskazanie obszarów zagrożeń, które zostaną objęte procedurą
szczególnych analiz i specjalnego nadzoru Prezesa ULC.
Jest to narzędzie oparte na koncepcji
zarządzania ryzykiem, a więc identyfikacji zagrożeń, ich oceny oraz
wypracowywania efektywnych działań mitygujących. Na poziomie europejskim
działania te są przedstawiane w kolejnych wydaniach Europejskiego Planu
Bezpieczeństwa Lotniczego (EPAS – European Plan for Aviation Safety),
natomiast Państwa Członkowskie zobligowane są do wypracowania
adekwatnych planów i rozwiązań na poziomie krajowym.
KPB 2018 oprócz wskazywania zagrożeń ustanawia też, nieco rozbudowany w stosunku do zeszłorocznego, zestaw Wskaźników Poziomu Bezpieczeństwa (SPIs – Safety Performance Indicators), które na podstawie odrębnych przepisów winny być opracowywane przez podmioty lotnicze, objęte obowiązkiem mierzenia poziomu bezpieczeństwa (Safety Performance Monitoring).
Do takich podmiotów - zobowiązanych do posiadania wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, zalicza się ośrodki szkolenia lotniczego i operatorów lotniczych – jako organizacje typu complex, oraz zarządzających lotniskami użytku publicznego i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej.
Niezależnie od powyższego Prezes ULC zachęca także te podmioty, które na razie nie mają obowiązku implementacji SMS do udziału w niniejszym projekcie.
KPB 2018 oprócz wskazywania zagrożeń ustanawia też, nieco rozbudowany w stosunku do zeszłorocznego, zestaw Wskaźników Poziomu Bezpieczeństwa (SPIs – Safety Performance Indicators), które na podstawie odrębnych przepisów winny być opracowywane przez podmioty lotnicze, objęte obowiązkiem mierzenia poziomu bezpieczeństwa (Safety Performance Monitoring).
Do takich podmiotów - zobowiązanych do posiadania wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, zalicza się ośrodki szkolenia lotniczego i operatorów lotniczych – jako organizacje typu complex, oraz zarządzających lotniskami użytku publicznego i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej.
Niezależnie od powyższego Prezes ULC zachęca także te podmioty, które na razie nie mają obowiązku implementacji SMS do udziału w niniejszym projekcie.
Druga edycja Planu przewiduje, poza
modyfikację kilku wskaźników wprowadzonych w poprzedniej edycji [np.
„Stan techniczny statków powietrznych SCF-NP oraz SCF-PP, na statkach
powietrznych innych niż śmigłowce” czy wyodrębnienie „Zdarzeń związanych
z usterkami podwozia (GEAR)”], wskazanie kilku nowych obszarów zagrożeń
oraz dodanie nowych zadań i wskaźników bezpieczeństwa [m.in. „Zdarzenia
związanie z transportem materiałów niebezpiecznych (DG)”; „Zdarzenia na
śmigłowcach (HELI)” i „Zdarzenia z udziałem FOD”]. Zmiany są
odpowiedzią na uwagi środowiska i mają na celu efektywniejsze zbieranie
danych związanych z poziomem bezpieczeństwa.”
źródło: