Raport Końcowy PKBWL w sprawie wypadku B738 na lotnisku Katowice - Pyrzowice


21 grudnia 2017 roku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych podczas jej posiedzenia podjęła uchwałę o przyjęciu Raportu Końcowego dotyczącego wypadku samolotu Boeing 737-800, który miał miejsce 28 października 2007 roku na lotnisku Katowice - Pyrzowice.

W dniu 28 października 2007 r. w nocy, załoga samolotu czarterowego B738 o znakach rejestracyjnych EC-HBM wykonując podejście do lądowania wg ILS RWY27 przy słabej widzialności, przyziemiła samolot w strefie świateł podejścia, 870 m przed progiem drogi startowej. Samolot uległ licznym uszkodzeniom: silników, kadłuba, klap i statecznika poziomego. Nikt z członków załogi i pasażerów nie odniósł obrażeń. W wyniku zdarzenia uszkodzona została większość lamp systemu świetlnego świateł podejścia lotniska. Po zakończonym dobiegu samolot skołował na wyznaczone miejsce postoju. Załoga samolotu nie poinformowała o zdarzeniu.

Przyczyną wypadku było nieprzerwanie podejścia do lądowania pomimo niespełnienia kryteriów stabilnego podejścia podczas próby przechwycenia ścieżki schodzenia „od góry”, przy nadmiernej prędkości zniżania, w warunkach atmosferycznych poniżej minimum dla lotniska.

Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:

1. Błędy we współpracy w załodze (niewłaściwe CRM) 
2. Wykonanie podejścia niezgodnie z opublikowaną procedurą.
3. Brak reakcji załogi na sygnały generowane przez GPWS.
4. Lądowanie z włączonym autopilotem na lotnisku wyposażonym w ILS kat I.




http://mib.gov.pl/files/0/1797511/46607.pdf

Raport Końcowy