Wprowadzenie strefy TSA 47 dla zabezpieczenia lotów szkoleniowych na samolotach M-346 - konsultacje społeczne PAŻP
Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do
konsultacji społecznych projekt wprowadzenia strefy tymczasowo
wydzielonej w okolicach Białej Podlaskiej, Dęblina, Lublina oraz Siedlec
dla zabezpieczenia lotów wojskowych na wysokim pułapie. Termin zakończenia konsultacji to 4 grudnia 2016 r. Planowany termin wprowadzenia zmiany: 30.03.2017 r.
CEL:
Celem przedmiotowej zmiany jest wprowadzenie strefy tymczasowej
wydzielonej TSA 47 (segmenty A, B, C i D) dla zabezpieczenia wojskowych
lotów szkoleniowych w związku z zakupem przez Siły Zbrojne
Rzeczypospolitej Polskiej statków powietrznych Alenia Aermachi M-346
Master. Maksymalny pułap lotu M-346 wynosi FL 470, prędkość wznoszenia
6700m/min, a prędkość maksymalna pozioma 590 KTAS.
W związku ze specyfikacją techniczną loty M-346 muszą być wykonywane
również na wyższych wysokościach umożliwiających ćwiczenie manewrów i
wykorzystanie pełnej specyfiki statku powietrznego. Obecne struktury
powietrzne znajdujące się w okolicach Dęblina mogące być wykorzystane do
ćwiczeń posiadają górną granicę FL245 i nie umożliwiają wykonywania w
pełni ćwiczeń na przedmiotowych statkach powietrznych. Manewry statku
powietrznego wymagają również zabezpieczenia zwiększonej przestrzeni w
płaszczyźnie poziomej niż obecnie dostępna w strukturach przestrzeni.
ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:
Wprowadzenie strefy czasowo wydzielonej TSA 47 segmenty A, B, C i D
Okres aktywności: zgodnie z AUP (Plan Użytkowania Przestrzeni Powietrznej - Airspace Use Plan). Strefa będzie zamawiana i aktywowana zgodnie z realnym zapotrzebowaniem w myśl formuły elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej (Flexible Use of Aispace – FUA).
Uwagi: Przestrzeń niesklasyfikowana.
Wprowadzenie nowych dróg lotniczych USTIL-BALBA-MONOV (Mxxx) oraz NATEV-ROLKA (Nxxx).
Wprowadzenie strefy czasowo wydzielonej TSA 47 segmenty A, B, C i D
Okres aktywności: zgodnie z AUP (Plan Użytkowania Przestrzeni Powietrznej - Airspace Use Plan). Strefa będzie zamawiana i aktywowana zgodnie z realnym zapotrzebowaniem w myśl formuły elastycznego użytkowania przestrzeni powietrznej (Flexible Use of Aispace – FUA).
Uwagi: Przestrzeń niesklasyfikowana.
Wprowadzenie nowych dróg lotniczych USTIL-BALBA-MONOV (Mxxx) oraz NATEV-ROLKA (Nxxx).
Nowe drogi lotnicze zostaną wprowadzone dla zabezpieczenia dolotów do UKLL oraz lotnisk w FIR EPWW. Strefa TSA 47 będzie wydzielona z przestrzeni odpowiedzialności służby ACC Warszawa.
Dla zabezpieczenia odlotów z EPWA lecących na ROLKA z ruchem dolotowym do EPWA via USTIL i GOTIX wprowadzono procedurę umożliwiającą zamknięcie segmentów TSA 47C oraz 47D w przypadku dużego obciążania ruchem cywilnym.
Wprowadza się zapisy odnośnie stref TRA 30 i TRA 68 stanowiące, iż powyżej poziomu FL95 strefa TSA 47 A posiada nad nimi priorytet. Natomiast w weekendy i w święta w całym zakresie wysokości priorytet posiada główny użytkownik danych stref TRA. Przez weekendy rozumie się soboty, niedziele oraz piątki od godziny 15 LMT.
W przypadku aktywacji strefy TSA47A, projektowane strefy TSA04A, TSA04B, TSA04C, TSA04G, TRA04H, TRA04K mogą być aktywowane do maksymalnego poziomu FL 095.W przypadku aktywności strefyTSA47B , projektowana strefa TSA04L nie może być aktywowana. W przypadku aktywności strefy TSA47C lub TSA 47D, projektowana strefa TSA04P nie może być aktywowana.
Wewnętrzny bufor poziomy stref wynosi 3,5 NM a pionowy 500ft w przypadku aktywności stref do FL285 oraz 1500ft w przypadku aktywności powyżej FL 285.
UZASADNIENIE:
Od 30.03.2017 r. strefa planowana jest do publikacji na stałe w AIP Polska, co powinno zapewnić świadomość operacyjną użytkowników przestrzeni powietrznej i służb ruchu lotniczego.
Wprowadzenie nowych stref TSA 47A, TSA 47B, TSA 47C, TSA 47D pozwoli na zabezpieczenie prowadzonych działań szkolenia wojskowego na wysokim pułapie i jest podyktowane wymaganiami Wojska Polskiego w zakresie realizacji jego działań statutowych.
Projekt wprowadzenia tego typu stref zgodny jest z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni:
§ 8. 1. TSA i TRA ustanawia się dla realizacji jednego z następujących celów:
1) zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;
2) prowadzenia działań w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie są zgodne z przepisami o ruchu lotniczym.
Od 30.03.2017 r. strefa planowana jest do publikacji na stałe w AIP Polska, co powinno zapewnić świadomość operacyjną użytkowników przestrzeni powietrznej i służb ruchu lotniczego.
Wprowadzenie nowych stref TSA 47A, TSA 47B, TSA 47C, TSA 47D pozwoli na zabezpieczenie prowadzonych działań szkolenia wojskowego na wysokim pułapie i jest podyktowane wymaganiami Wojska Polskiego w zakresie realizacji jego działań statutowych.
Projekt wprowadzenia tego typu stref zgodny jest z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni:
§ 8. 1. TSA i TRA ustanawia się dla realizacji jednego z następujących celów:
1) zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;
2) prowadzenia działań w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie są zgodne z przepisami o ruchu lotniczym.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (link). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza dostępnego w artykule źródłowym. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza dostępnego w artykule źródłowym. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.
Komentarze
Prześlij komentarz