2015 rok w polskich portach lotniczych był rokiem remontów dróg startowych

2015 rok był dla polskich lotnisk rokiem stojącym przede wszystkim pod znakiem remontów dróg startowych. To konieczność, ze względu na słabe parametry, zużycie, niską nośność nawierzchni, ale również wymogi unijne. W 2018 roku wejdą w życie nowe, zaostrzone wymagania techniczne dotyczące dróg startowych na wszystkich europejskich lotniskach. 
 
Dotyczą one tzw. niwelety, czyli wyrównania pasów w płaszczyźnie podłużnej. To kosztowna zmiana, która dotyczy praktycznie wszystkich polskich portów regionalnych. Spośród tych, które od początku spełniały warunki nowych wymagań, wymienia się stołeczny port im. Fryderyka Chopina, Lotnisko w Modlinie i Port Lotniczy Lublin. Reszta skazana jest na kosztowne inwestycje. Sporą część z nich udało się przeprowadzić w mijającym roku.

Katowice-Pyrzowice

Najbardziej kosztowne wydają się inwestycje poniesione w Katowicach, gdzie zdecydowano o budowie nowej drogi startowej (i o przekształceniu starej w drogę kołowania). Nową drogę udało się uruchomić pod koniec maja bieżącego roku. Liczy ona 3,2 km długości (jest więc o 400 m dłuższa, niż stary pas) i 45 m szerokości. Inwestycja, której koszt sięgnął 157 mln zł (połowa kwoty pochodzi ze środków unijnych), rozpoczęła się na początku 2013 roku.

Rzeszów-Jasionka

W kwietniu bieżącego roku rozpoczęły się prace związane z przebudową drogi startowej w Jasionce. Prowadzono je w trybie nocnym, dlatego Rzeszów uniknął tymczasowego wyłączenia portu z ruchu. Koszt inwestycji – prawie 12 mln zł. Wraz z dostosowaniem do parametrów wymaganych przez UE, Rzeszów wymienił też oświetlenie nawigacyjne, które w przyszłości umożliwi podniesienie kategorii ILS do II.

Port Lotniczy Gdańsk

Remont drogi startowej w gdańskim porcie zakończył się w czerwcu bieżącego roku. Przez dwa dni port był wyłączony z ruchu, by na całej długości pasa możliwe było zamontowanie dodatkowego oświetlenia. Dzięki inwestycji port lotniczy w Gdańsku mógł jeszcze w tym roku uruchomić kategorię II systemu naprowadzania samolotów ILS. Koszt całej inwestycji to 60 mln zł.

Poznań-Ławica

Poznańska Ławica remont odczuła chyba najmocniej, bo z tej okazji port wyłączony został z ruchu na trzy tygodnie. Modernizacja była konieczna ze względu na stopniowy spadek nośności pasa. Inwestycję udało się zakończyć w terminie. Jej koszt sięgnął 50,5 mln zł.

Szczecin-Goleniów

Swój remont drogi startowej w bieżącym roku zaliczył również port lotniczy w Szczecinie. W czasie prac wszystkie starty i lądowania obsługiwano z nowo wybudowanej i wdrożonej do użytkowania drogi kołowania. Całkowity koszt procesu inwestycyjnego przeprowadzonego w Goleniowie w ostatnich latach sięgnął 100 mln zł.

Port Lotniczy Wrocław
W tym roku ukończono również remont pasa startowego we Wrocławiu. Również tę inwestycję prowadzono pod ruchem, a dzięki poczynionym pracom w przyszłości możliwe będzie tu podniesienie kategorii systemu ILS. Koszt remontu drogi startowej we Wrocławiu to 50 mln zł.

Port Lotniczy Łódź

Łódzki port lotniczy, ze względu na prace prowadzone na pasie, w bieżącym roku wyłączony został z funkcjonowania na cztery dni października. W listopadzie, poza remontem pasa, udało się tu zakończyć również budowę nowej płyty postojowej.

Port Lotniczy Bydgoszcz

Wyłączone z ruchu z powodu remontu pasa startowego było również w marcu lotnisko w Bydgoszczy. Całość prac pochłonęła 22,7 mln zł. Za tę kwotę w porcie udało się usprawnić proces odpływu wód opadowych z utwardzanych nawierzchni lotniskowych.

Kraków-Balice

Pod dużym znakiem zapytania stoi inwestycja w pas startowy na krakowskim lotnisku. I choć nieoficjalnie mówi się o tym, że najprawdopodobniej będzie ona polegała na budowie całkowicie nowego pasa, doniesień nie potwierdzają służby prasowe lotniska. Decyzja odnośnie ewentualnej budowy, czy też remontu pasa powinna zostać podjęta do końca roku. 
 

Komentarze