Mielec - rozwój lotniska w stronę portu pasażerskiego

Lotnisko w Mielcu – jeszcze do niedawna z ambicją przejęcia części ruchu pasażerskiego obsługiwanego w Jasionce czy Balicach (w odległej przyszłości), dziś skupia się już wyłącznie na takiej rozbudowie, która umożliwiłaby przyjmowanie małych samolotów pasażerskich. Obecnie trwa tu montaż oświetlenia pasa startowego.

Zgodnie z planem, lotnisko modernizuje infrastrukturę, by w niedalekiej przyszłości przyjmować niewielkie samoloty pasażerskie, przyjmujące na pokład do 30 osób. W ubiegłym roku Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał certyfikat dla lotniska użytku publicznego mielec. Dzięki temu rozwój lotniska w stronę portu pasażerskiego stał się wreszcie możliwy.

Również w ubiegłym roku w mieleckim porcie powstała nowa wieża kontroli lotów wraz z zapleczem biurowym. Inwestycja ta była konieczna ze względu na fakt, iż dotychczasowa nie spełniała swoich funkcji. Była za niska i uniemożliwiała obserwację całego 2500 metrowego pasa.

Budowa systemu oświetlenia nawigacyjnego jest kolejnym etapem procesu inwestycyjnego. Wymiana oświetlenia jest niezbędna w celu efektywnego i sprawnego funkcjonowania portu zarówno w dzień jak i w nocy. Dotychczasowy, wysłużony system świetlny liczył kilkadziesiąt lat i nie spełniał norm wymaganych we współczesnym lotnictwie. Dodatkowo w przypadku awarii mogło być trudno o nowe części gdyż z uwagi na swój wiek nie są już one produkowane.

Lotnisko dokończyło też budowę ogrodzenia, w planach jest jeszcze budowa drogi kołowania.

Lotnisko Mielec jest lotniskiem o tzw. ograniczonej certyfikacji, z dwiema drogami startowymi. Główny pas startowy ma  45 m szerokości i 2500 m długości. Można z niego wykonywać loty niehandlowe i handlowe oraz loty krajowe i międzynarodowe. Za wszystkie lotniskowe inwestycje odpowiada spółka PZL-Cargo, której głównym udziałowcem jest miasto Mielec. 

 

Komentarze