Wolne niebo nad Europą wciąż tylko na papierze. Nowe regulacje zostaną wprowadzone odgórnie?
Sim Kallas, komisarz UE ds. transportu zapowiedział, że nowe regulacje w
sprawie utworzenia wolnej przestrzeni powietrznej w Europie zostaną
wprowadzenie odgórnie. Zapowiedź ma podziałać jak straszak na grupy
nacisku, które na utworzenie jednolitego nieba nie chcą się zgodzić.
Przedstawiciele Komisji Europejskiej przekonują, że utworzenie jednolitego nieba mogłoby potroić przepustowość przestrzeni powietrznej w Europie i zmniejszyć o połowę koszty kontroli ruchu lotniczego. Wiele państw członkowskich spóźnia się jednak i nie spełnia wszystkich wymogów niezbędnych do osiągnięcia pełnej operacyjności dziewięciu funkcjonujących bloków przestrzeni powietrznej (FAB-ów).
Niska
efektywność spowodowana rozdrobnieniem przestrzeni powietrznej w
Europie generuje co roku dodatkowe koszty w wysokości ok. 5 mld euro.
Powoduje to wydłużenie przeciętnej trasy lotu o 42 km, a w konsekwencji
spalanie większej ilości paliwa, więcej emisji, wyższe koszty dla
użytkowników i większe opóźnienia. Stany Zjednoczone kontrolują
przestrzeń powietrzną takiej samej wielkości o większym natężeniu ruchu
lotniczego przy prawie o połowę mniejszych kosztach.
Zgodnie z prawodawstwem UE funkcjonalne
bloki przestrzeni powietrznej miały być wprowadzone w życie w terminie
do dnia 4 grudnia 2012 r. Łącznie ustanowiono dziewięć funkcjonalnych
bloków przestrzeni powietrznej, obejmujących całą UE oraz cztery inne
państwa (Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Norwegia, Szwajcaria), co jest
bardzo znaczącym osiągnięciem. Jednak FAB-y nie są jeszcze faktycznie
„funkcjonalne”, jako że nadal odpowiadają granicom państwowym lub też
nie zostały jeszcze zoptymalizowane ich służby żeglugi powietrznej, lub
oba te problemy występują jednocześnie. Główną przyczyną takiego stanu
rzeczy było koncentrowanie się na rozwiązywaniu problemów
instytucjonalnych, a nie na identyfikacji i wprowadzaniu usprawnień
operacyjnych, oraz nadmierna ochrona interesów narodowych.
źródło: Rzeczpospolita
Komentarze
Prześlij komentarz